Az USA szövetségi légügyi hivatala az FAA az Engine Alliance GP7200 hajtóművekkel felszerelt Airbus A380-asok erőforrásainak sürgős vizsgálatát rendelte el. Az FAA azt követően adta ki az ezzel kapcsolatos direktíváját, hogy Air France egyik Engine Alliance hajtóművekkel felszerelt Airbus A380-asa súlyos hajtóműhiba miatt 2017. szeptember 30-án kényszerleszállást hajtott végre Kanadában.

Forrás: Twitter

Az FAA utasítása szerint az Engine Alliance GP7200 hajtóművekkel felszerelt Airbus A380-asokat üzemeltető légitársaságoknak két héten belül át kell vizsgálniuk azokat a hajtóműveket, melyek már legalább 3 500 ciklust teljesítettek.

Azokat a hajtóműveket, amik 2 000 és 3 500 közötti ciklust teljesítettek öt héten belül kell átvizsgálnia az üzemeltetőknek, az ennél „kevesebbet futott” erőforrások felülvizsgálata pedig nyolc héten belül esedékes.

Az FAA utasítása szerint amennyiben a hajtóművek vizuális átvizsgálása során sérülést találnak a 2,96 méter átmérőjű első ventilátorfokozat lapátjait rögzítő tárcsán, a teljes ventilátorfokozatot ki kell cserélni. Az FAA direktívájával meg kívánja előzni azt, hogy más repülőgépeken is megsérüljön a hajtóműtárcsa, vagy akár a hajtómű, vagy maga a repülőgép is.

Az FAA direktívájából és az elrendelt intézkedésből az olvasható ki, hogy a hatóság valamilyen anyagfáradási hibára gyanakodhat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FAA közleményében hangsúlyozza, hogy az elrendelt átvizsgálás egy ideiglenes intézkedés, mert a szeptember végi esemény pontos okát még nem sikerült felderíteni.

Amint arról korábban beszámoltunk, az Air France Airbus A380-as óriásgépe szeptember 30-án hajtott végre kényszerleszállást Kanadában. Az F-HPJE lajstromjelű Airbus A380-800-as az Air France AF 66-os számú járatát teljesítette Párizsból (CDG) Los Angelesbe.

A repülőgép Grönland közelében utazómagasságon (FL370, ~11 300 méter) repült, amikor a 4-es számú (jobb oldalon a külső) hajtóművéről levált a teljes beömlőnyílás (szívótorok), a burkolat egy része és az első ventilátorfokozat is.

Az FAA közleménye az Air France-gép meghibásodott GP7200-as hajtóművét relatíve magas futásteljesítményű hajtóműként jellemzi, mely az eseményt megelőzően már 3527 ciklust teljesített.

Korábban szintén hírt adtunk arról, hogy az ügyben a nyomozást a francia közlekedésbiztonsági hatóság (BEA) vezeti, a hajtómű egyes darabjait pedig megtalálták Grönlandon.

Három működő hajtóművel hazarepülhetik az A380-ast

Forrás: Air France

A Reuters meg nem erősített értesülései szerint az eseményben érintett óriásgépet a franciák további vizsgálatokra át akarják repülni a kanadai repülőtérről Franciaországba.

Ehhez először a megsérült hajtóművet le kell szerelni a repülőgépről, amelyet biztonságba helyeznek és egy cargo-repülőgép külön szállítja majd további vizsgálatokra Walesbe.

Ezt követően a hatóműgyártó General Electric cardiffi javítóüzemében folytatják a vizsgálatokat.

Az A380-as repülőgépre a megsérült hajtómű helyére (a jobb szárnyon a külső pozícióba) egy tartalékhajtóművet szerelnek fel, azonban ez az erőforrás nem fog működni a 4 260 kilométeres átrepüléskor.

A tartalék hajtómű szerepe egyedül, hogy a repülőgépet kiegyensúlyozza a ferry flight közben.

A tervet a BEA egyelőre nem jelentette be hivatalosan és a sajtóértesüléseket sem kívánták kommentálni.

Dave Wallsworth tapasztalt A380-as kapitány Twitter posztjában azt írta, hogy a három működő hajtóművel történő átrepülést végző személyzet speciális kiegészítő kiképzést fog kapni és szimulátoros gyakorlatokat is el kell végezniük, annak érdekében hogy biztonságosan tudják teljesíteni a normálistól jelentős mértékben eltérő, számos komoly megkötéssel végrehajtható repülést.