Új hajtóművet fejlesztene az Airbus A330neóhoz a General Electric a GEnx-családra alapozva, hogy ezzel pótolja a Boeing-gépekre szóló kevesebb megrendelés miatt kieső bevételét.

Illusztráció, GEnx-1B hajtómű. (Fotó: AIRportal.hu)

A GE Aviation hagyományosan a Boeing egyik legfőbb partnere, leginkább annak szélestörzsű típusaihoz szállít hajtóműveket.

A 747-8-hoz és a 787-eshez fejlesztette ki a vállalat a GEnx-családot, amely az elődeinél jóval kedvezőbb fogyasztású, a nagyobb átmérőjű ventilátorfokozatoknak és számos egyéb fejlesztésnek köszönhetően. Nem mellesleg jóval kevesebb vele a probléma, mint a Dreamlinerekre ugyancsak válaszható Rolls-Royce Trent hajtóművekkel.

A kereslet azonban csökken a szélestörzsű gépekre, a Boeing emiatt nemrég bejelentette, hogy csökkenti a Dreamlinerek gyártási rátáját, így jóval kevesebb részegységet kér a beszállítóktól is. A General Electric ezért a bevételeinek pótlására egyes hírek szerint hamarosan a mostaninál többet dolgozhat a nagy rivális Airbus számára – írta meg a Sharecast a Wall Street Journal értesülésére hivatkozva.

Az európai gyártó keskenytörzsű gépeinél a GE régóta partner, de a legújabb sajtóértesülések szerint már folynak a tárgyalások egy új erőforrás létrehozásáról az A330neo-család szárnyai alá is. A felek nem kívánták kommentálni a hírt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A fejlesztések alapja az információk szerint a GEnx lenne, amely a Rolls-Royce Trent-család új generációs változatainak legnagyobb vetélytársa.

Az ügyhöz közel álló források szerint az A330neón jelenleg kizárólagosan használt Trent 7000-eseknél gazdaságosabb lenne a GE erőforrása.

A Rolls-Royce Trent 7000-es az A330neo jelenlegi egyetlen hajtóműve (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A megállapodástól – kiszivárgott információk szerint – azt reméli az Airbus, hogy a légitársaságok érdeklődését jobban fel tudnák kelteni a kevés számban értékesített A330neo iránt. Az ezekre mutatkozó gyér kereslet és a régebbi A330-asokra szóló megrendelések kifutása miatt a típus gyártási rátáját 2020-ban a korábbi 53-ról 40-re vágják vissza: viszonyításul, 2018-ban ugyanez a szám még 60 volt.

Egy új erőforrás kifejlesztése, illetve ebben az esetben a meglévő hozzáigazítása egy másik géptípushoz viszont több milliárd dollárt is felemészthet, és a projekt nem is egyik pillanatról a másikra készül el.

A General Electric és az Airbus részvények árfolyama a tárgyalások hírére emelkedésnek indult, előbbi egyetlen nap alatt 14 százalékot ugrott, míg a Rolls-Royce részvényeinek értéke minimálisan csökkent.