Sejtelmes videót tett közzé a Boeing az amerikai hadsereg fegyveres felderítő helikopter tenderére szánt koncepciójáról. Közben a vetélytárs Bell már a saját elképzelése várható képességeiről közölt információkat.
A Boeing katonai divíziója három videót adott közre az USA hadseregének új fegyveres felderítő helikoptert pályáztató FARA-tenderére (Future Attack Reconnaissance Aircraft) készülő gépéről, amiből kikövetkeztethető néhány jellemző – írta meg a Flightglobal.
Két felvételen csak a forgószárnyas sziluettje tűnik fel, de a harmadikon néhány fontos részlet egyértelműen kivehető a 2017-ben váltótípus nélkül kivont OH-58 Kiowa utódjáról. Az amerikai hadseregnek szánt harci támogató forgószárnyast minden valószínűség szerint a Sikorsky-val közösen fejlesztett SB-1 DEFIANT-ra alapozza majd a Boeing.
A követelményrendszer szerinti nagy repülési sebességet lehetővé tévő tolólégcsavar mellett viszont csak egy főrotort és nyomatékkiegyenlítő-rendszert kap, szemben az SB-1 technológiademonstrátoron alkalmazott koaxiális elrendezéssel, amikor két rotor egymással szemben forog, ezzel egyenlítve ki egymás forgási nyomatékát.
From its inception, we designed #BoeingFARA with sustainability and the future fight in mind. It will be ready as @USArmy missions evolve. pic.twitter.com/eYPBbJ5C4i
— Boeing Defense (@BoeingDefense) February 25, 2020
A kevesebb új megoldás alkalmazása mellett szólt volna a könnyebb megvalósíthatóság és rendszerbe állítás, ellenben így hamarabb elavulhatnak a gépek. A több új fejlesztés alkalmazásával viszont nagy az esélye, hogy előre nem látott hibák kerülnek felszínre a tesztprogram alatt, és a Bell V-22 Osprey-hoz hasonló forgatókönyv játszódik le, amikor az új típus a rendszerbe kerülése után csak évtizedes távlatban válik érdemben használhatóvá.
Viszont mindenképp meg kell felelni a hadsereg szigorú elvárásainak is: a 300 kilométer per óra feletti végsebesség mellett jó felderítési és tűztámogató képességek is kellenek.
A tenderen a Boeing első számú vetélytársa, a Bell Helicopters a 2019 októberében leleplezett – akkori cikkünkben részletesen bemutatott – 360 Invictus elnevezésű tervvel versenyez. Bár a sárkányszerkezet kialakítása a látványterveken első látásra a „lopakodó”, alacsony észlelhetőségű gépeket idézi, a gyártó a légellenállás csökkentésével akarja az elvárt szintig feltornázni a sebességet, és a formákat is ehhez igazították.
Egy újonnan bemutatott, látványos videó szerint pedig igazán multifunkciósnak szánja a Bell az Invictust: a földi egységek közvetlen támogatása mellett a csapásmérő drónok vezérlése és a harctéri helyzet komplex áttekintése is a feladatok között lesz.
Affordable. Sustainable. Lethal. The #Bell360 Invictus is designed as a sustainable and reliable solution. #ArmyModernization #FVL #FARA pic.twitter.com/gGQJl9sr4e
— Bell (@BellFlight) February 4, 2020
Az AVX Aircraft és az L3 Technologies konzorciuma szögletesebb formával, két, egymással szemben forgó (koaxiális) főrotorral, és két kisebb, oldalt elhelyezett tolólégcsavarral felszerelt forgószárnyast álmodott meg.
Emellett a harci helikoptereken szokatlan módon a személyzet két tagja nem egymás mögött, tandem elrendezésben, hanem a szállítóhelikopterekhez hasonlóan egymás mellett foglal helyet.
A tervek szerint az amerikai hadsereg idén márciusban dönt, hogy melyik két koncepció versenyezhet tovább, ezek prototípusainak megépítésére pedig állami forrást biztosítanak.
Akármelyik változat is kerül ki győztesen a FARA-tenderből, a fegyverzetet ez kevéssé befolyásolja: a körülbelül 20 mm-es gépágyún túl nem ballisztikus, főképp irányított rakétákból álló arzenál kerül majd rá.