Pontosan 30 éve, 1994. június 12-én hajtotta végre szűzrepülését a Boeing 777-es prototípusa, a 27116-os gyári számú példány.

A modern kéthajtóműves típust a kiöregedő háromhajtóműves repülőgépek leváltására, a kapacitás tekintetében a 747-400-as és a 767-300-as közötti űr kitöltésére tervezték. Ez volt az első olyan repülőgéptípus a Boeing történetében, amelynek terveit teljes mértékben számítógépekkel alkották meg a korábbi hagyományos papír alapú tervezés helyett.

A 777-es úttörő volt abban is, hogy ez volt az első olyan típus, amely már 180 perces ETOPS-engedély birtokában állt forgalomba, így a típussal a légitársaságok jobban eltávolodhattak a kitérő repterektől, a tengerek, óceánok, lakatlan területek felett rövidebb útvonalakon repülhettek.

Forrás: Boeing

A prototípus 777-es az első repülését követően hat évig szolgált reprezentációs és tesztelési célokat a Boeing kötelékében, szárnyai alatt dolgozott mind a három elérhető hajtóműtípus, a Pratt & Whitney, a GE és a Rolls-Royce gyártmánya egyaránt. Majd 2000-ben, már a brit hajtóműgyártó erőforrásaival a hongkongi Cathay Pacific flottájába került, ahol tizennyolc éven át dolgozott, mielőtt kivonták a forgalomból. A gép sorsa sokáig kérdéses volt, de végül az arizonai Pima Air & Space Múzeumba került.

A típus indító légitársasága, a United Airlines 1995 májusában vette át első példányát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az N777UA lajstromjelű, Pratt & Whitney-hajtóművel felszerelt Boeing 777-222 (a 7. legyártott példány) még ma is aktív tagja a United flottának. A repülőgép 1995. június 7-én teljesítette az első menetrend szerinti járatát, Washington-Dulles és London-Heathrow között.

Az amerikai repülőgépgyártó nagy sikert aratott a 777-essel, eddig mintegy 1600 példányt adtak át, de a Boeing több mint 2000 példányra rendelkezik megrendeléssel. Mint korábban megírtuk, a 777-es letaszította a trónról az Egek Királynőjét, az azóta már nem gyártott 747-est azzal, hogy meghaladta az átadott példányainak száma az utóbbiét.

A -200-as alapváltozatot a megnövelt hatótávú -200ER és a hosszított törzsű -300-as követte. Majd a kizárólagosan General Electric hajtóművekkel elérhető három újabb verzió, az ultra hosszú hatótávú, de kevés példányban eladott -200LR, illetve az ezzel ellentétben nagy számban elkelt, hosszabb törzsű -300ER változat érkezett, valamint a 200-as törzsön alapuló, de a -300ER szárnyaival és megerősített futóművekkel felszerelt áruszállító 777 Freighter változat.

Az amerikai gyártó már a 777-es új, modernizált változatán dolgozik, a 777X új generációs hajtóművekkel és megnövelt fesztávolságú, felhajtható végű kompozit szárnyakkal rendelkezik, ám a forgalomba állítása már több éve késésben van.

Rövid összefoglaló a szűzrepülésről