Az amerikai gyártó január 31-én átadta az utolsó, 1574. legyártott Boeing 747-est, ezzel 55 év után leállt az ikonikus típus programja. 

Stan Deal, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója a gép átadásán az eseményt történelmi napnak nevezte, tisztelegve a gyártó munkatársainak azon generációi előtt, akik életre hívták a 747-est, amely „összezsugorította a világot, és az első szélestörzsű repülőgépként forradalmasította az utazást és a légi árufuvarozást”. Az 1574. példányt a típus mai legnagyobb üzemeltetője, az Atlas Air üzemelteti majd.

Az utolsó példány a gyártócsarnok előtt, orrán a fő tervező, a típus atyja, Joe Sutter képével. (Fotó: Boeing)

A legelső Jumbo Jet 1969. február 9-én emelkedett először a levegőbe, az Egek Királynőjének is hívott négyhajtóműves típus új korszakot nyitott a kontinenseken és óceánokon átívelő légiközlekedés történetében. A bevezető légitársaság a Pan Am volt, amely 1970. január 22-én teljesítette az első kereskedelmi járatot a típussal.

A 747-es orr részén jellegzetes púpot alakítottak ki, ez a típus továbbfejlesztése során megnyúlt, és a légitársaságok a prémium osztályú utasok számára alakítottak ki előkelő elhelyezést benne.

A különleges dizájn eredeti célja az volt, hogy a megemelt pilótafülke alatt kialakítható az extra méretű terhek be- és kirakodására szolgáló felnyitható orr-rész, amely a típus áruszállítóként történő túlélését is jelentette a több mint öt évtizedes pályafutása alatt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing a nagy befogadóképességű és hatótávolságú kéthajtóműves típusok térnyerése miatt megcsappanó kereslet miatt még 2020-ban döntött az értékesítés, majd később a gyártás és a teljes program leállításáról, miután 2016-ban elkezdte csökkenteni az összeszerelési rátát, és átállt a havi egy gépre, amelyet aztán kéthavonta egy példányra mérsékeltek.

Az utasszállító verzió gyártása már 2017-ben befejeződött, azóta csak áruszállító változatok készültek a megnyújtott, új szárnyakkal és új generációs hajtóművekkel felszerelt -8F változatból.

Az 1574 legyártott példányból jelenleg 385 van még forgalomban, ezek jelentős része eredetileg is cargo, vagy később áruszállítóvá alakított változat, 227 darab a -400-as, 131 pedig az újabb -8-as széria.

A legnagyobb üzemeltetők a Cirium adatbázisa szerint áruszállító légitársaságok, az Atlas Air 45, a UPS 41, a Cargolux 29 és a Kalitta Air 24 példánnyal.

A 747-8 Intercontinental változatból összesen 29 van kereskedelmi forgalomban, 19 a Lufthansa, 7 a Korean Air, 3 pedig az Air China flottájában, a régebbi -400-asból pedig 8 a Lufthansa, 2 az Air China és 1 az Asiana Airlines flottájában szállít még utasokat, néhány pedig VIP gépként szolgál.

A típus régebbi (-100-as 6 db, -200-as 16 db, -300-as 2 db és -SP 3 db) változataiból is forgalomban van még néhány, nagyrészt áruszállító, speciális feladatokra átalakított vagy VIP gépként.

A Boeing a köznyelvben „Air Force One”-nak hívott két darab, 747-200-asra épülő VC-25A leváltására készít még két 747-8 Intercontinental változatból VC-25B jelű repülőgépet az amerikai elnök szállítására. Ezeket azonban két, már korábban – egy csődbe ment orosz légitársaság – számára legyártott, de át nem vett példányból alakítják ki.

Amint a közelmúltban megírtuk, a típusra olyannyira megcsappant a kereslet, hogy az értékének töredékéért sem sikerült vevőt találni egy szinte „nullkilométeres”, 2012-ben gyártott Intercontinentalra.

Bár a példány kevesebb mint 50 órát töltött a levegőben, megkezdték a szétbontását.

A típus történetéről bővebben az alábbi cikkünkben írtunk:

Fél évszázada kezdődött a Jumbo-korszak