Ma három évtizede, 1993. április 4-én teljesítette szűzrepülését az egykori holland repülőgépgyártó utolsó modellje, amely a néhai Malév flottájában is jelentős szerepet játszott.

A Fokker 70-est 1992 novemberében kezdték el megvalósítani, a nagyobb Fokker 100-as törzsét rövidítve és néhány további kisebb módosítást végezve. A cél a hatvanas évekbeli Fokker F28-as utódjának kifejlesztése volt, egy 60-80 utas szállítására alkalmas sugárhajtású regionális típus révén.

A T-vezérsíkkal és a törzs végének két oldalára helyezett egy-egy Rolls-Royce Tay 620 hajtóművel felszerelt, korszerű pilótafülkével kialakított F70-es megőrizte testvérének számos jellegzetességét, így a 3+2 turista osztályú ülés szélességű törzset is.

A 30,91 méter törzshosszú, 28,08 méter szárnyfesztávolságú és 8,5 méter magasságú típusváltozat üres tömege 22,67 tonna, maximális felszállótömege 39,915 tonna, hatótávolsága 3410 kilométer, legfeljebb 11 000 méter magasságon, 845 km/h sebességgel képes repülni.

A kilencvenes években gazdaságosnak számító típus világszerte vevőkre talált, de a Fokker 1996-os csődje miatt a gyártás 1997-es leállításáig a prototípuson kívül csak 47 szériapéldány készülhetett. A főbb európai üzemeltetők a KLM és az Austrian voltak, de a magyar légiközlekedésben is fontos állomást jelentett a típus üzembe állítása.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév 1995 végétől az addigra rendkívül elavulttá vált Tu-134-eseket hat F70-essel váltotta le, amelyek a Boeing 737-esek különféle generációi mellett a cég flottájának jelentős szereplőivé váltak 2010-es kivonásukig.

Fotó: AIRportal.hu

Mint megírtuk, az egykor magyar lajstromú példányok közül négy jelenleg is szinte bizonyosan aktív forgalomban van az ausztrál bányavállalatoknak szolgáltató Alliance Airlinesnál, másik kettő sorsa viszont bizonytalan.

Miután a KLM és az Austrian is F70-eseitől, mára Európában a flottaadatbázisok szerint nem is maradt utasforgalomban a modellből. Mivel pedig kisebb befogadóképességű, mint az F100-as, így kevésbé gazdaságosan üzemeltethető, ezért a világban a nagyobb változatból több van forgalomban (Európában is közlekedik néhány). Ennek természetesen oka lehet az is, hogy előbb fejlesztették ki, 1986-ban repült először, és két év múlva állt forgalomba, tehát kisebb testvérénél jóval nagyobb mennyiségben gyártották.