Felfüggesztette az E175-E2 fejlesztési és tanúsítási programját az Embraer, a repülőgépgyártó igazgatótanácsa jóváhagyta, hogy három évre leállítsák a típuscsalád legkisebb befogadóképességű változatával kapcsolatos munkálatokat.
A közlés szerint a programot 3 évre függesztik fel, így 2027-2028 körül várja a változat forgalomba állítását a brazil gyártó.
Ahogy a korábbi években, az Embraer most azzal indokolja a halasztást, hogy továbbra sincs előrelépés az amerikai légitársaságoknál érvényes úgynevezett „scope clause” terén.
Az Egyesült Államok nagy légitársaságainál a pilóták kollektív szerződése rögzíti, hogy legfeljebb mekkora lehet a regionális utakra szánt, ráhordó légitársaságoknál és leányvállalatoknál használt típusok maximális felszállótömege (MTOW) és befogadóképessége.
Ehhez azért ragaszkodnak a szakszervezetek, hogy a nagy cégek ne tudják kiszervezni a gerinchálózatuk még nagyobb részét a regionális légitársaságoknak, amelyek a pilótáknak alacsonyabb fizetést kínálnak.
A korlátozás szerint jelenleg egy regionális gépnél az MTOW (legnagyobb felszállótömeg) nem lehet több 39 009 kilogrammnál, az utasférőhely pedig 76 főnél.
A leendő E175-E2 azonban mérete és a nehezebb új generációs hajtóművek miatt több mint 44 ezer kilogramm maximális felszállótömegű lenne, emellett akár 88 utas szállítására is be lehetne rendezni. Bár adminisztratívan mindkét paramétert lehet korlátozni a befogadóképesség, a terhelhetőség és hatótávolság rovására, de úgy az új generációs hajtóművekkel felszerelt típus előnyei már csökkennek a jelenlegi gépekhez viszonyítva.
Az Embraer emellett a légiközlekedésben világszerte tapasztalható piaci körülményekkel indokolja a döntést, illetve hogy az E175 jelenlegi változata iránt az amerikai piacon továbbra is megfelelő a kereslet.
Az Embraer E175-E2 forgalomba állítását már nem először halasztotta el a gyártó, 2016-ban az eredetileg tervezetthez képest egy évvel később, 2021-re tervezték, és ennek megfelelően kezdték meg a berepülési programot, a prototípus 2019 decemberében hajtotta végre szűzrepülését. A gyártó 2020-ban 2 éves, 2021-ben pedig további 1 éves csúszást jelentett be, amely már 2024-es forgalomba állítást eredményezett volna.
E175-E2 helyett új generációs turbólégcsavaros?
Az Embraer Commercial Aviation elnök-vezérigazgatója, Arjan Meijer a Singapore Air Show első napján azt nyilatkozta, hogy még idén vagy 2023 elején elindíthatják az új turbólégcsavaros típusuk fejlesztését. A programindítás és az időzítés az üzleti terv elfogadásának, valamint a megfelelő hajtómű megtalálásának függvénye.
Az Embraer több hajtóműgyártóval is tárgyal annak érdekében, hogy az E2-es típuscsalád törzsének paramétereivel megegyező törzsű, 70-90 utas szállítására képes turbólégcsavaros típushoz megfelelő teljesítményű, alacsony üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátású hajtóműtípust találjanak, amely képes alternatív (SAF) tüzelőanyaggal is működni. Az Embraer új légcsavaros típussal kapcsolatos terveiről korábbi cikkünkben írtunk bővebben.
Az Embraer E2-típuscsalád alapváltozata, az E190-E2-es 2016 májusában emelkedett először a levegőbe, 2018 áprilisában állt forgalomba a norvég Wideroe flottájában. A legnagyobb, E195-E2-es modell prototípusa 2017 márciusának végén repült először, és 2019. szeptember közepén vette át az első példányt a brazil Azul.
Egyebek mellett hasonló okok játszottak közre a Mitsubishi Aircraft döntésében, a japán gyártó 2020 novemberében függesztette fel a 76 utas szállítására képes, korábban MRJ néven futó SpaceJet M100 regionális gépének programját, amelyet első sorban szintén az amerikai piacra szántak.