Az Air France 7600 munkahelyet szüntet meg a koronavírus-járvány következményeire hivatkozva – erősítette meg szerdán Jean-Baptiste Djebbari francia közlekedési államtitkár a szakszervezetek előző napi értesülését. Az ország kormánya nehezményezi az Airbus leépítési tervét is, munkahelyek megmentésére kérve a vállalatot.
A francia kormánytag elmondta, hogy az Air France 2022-ig tervezett leépítési programja egyszerre függ a légi közlekedés újraindulásától és a vállalaton belüli átalakítási intézkedésektől.
A francia kormány – amely tulajdonos az Air France-KLM légitársasági holdingban – április végén 7 milliárd eurós támogatást jelentett be a cégcsoportnak, amelyből 4 milliárd államilag garantált bankhitel, 3 milliárd pedig közvetlen kölcsön. Cserébe a rentabilitás és a környezetvédelmi hatások növelését kérte. „Nem a leépítési program kifizetésére van ez a 7 milliárd” – hangsúlyozta az államtitkár.
„Franciaország támogatta az Air France-ot. A 7 milliárd arra van, hogy a vállalat továbbra is tudja a béreket utalni. Az állam kölcsönadott 7 milliárdot azért, hogy az Air France betartsa a környezetvédelmi vállalásait, amit meg is tett, és hogy újjá tudja építeni a gépparkját, átalakítva a belföldi járathálózatot” – tette hozzá.
Jean-Baptiste Djebbari elmondta:
a kormány ígéretet kapott arra, hogy elsősorban az önkéntesen távozók munkahelyei szűnnek meg, és a lehető legkevesebb munkavállalót küldi el a légitársaság.
A vezetőség pénteken mutatja be a szakszervezeteknek, hogy a belföldi járatok jelentős részének megszűnését előíró átalakítási tervek milyen következményekkel járnak a munkahelyekre.
Az AFP francia hírügynökség értesülése szerint 6650 munkahely szűnik meg az Air France-nál azzal, hogy az önként távozók és a nyugdíjba vonulók álláshelyeire nem vesznek fel új munkaerőt, de az elbocsátások sem kizártak a belföldi járatokon dolgozók körében.
Az Air France regionális járatokat működtető Hop! leányvállalatánál, ahol jelenleg 2400 munkahely működik, több mint ezer fős leépítés várható.
Sokallja az Airbus 15 ezres leépítését a francia kormány
A francia kormány eközben szélsőségesnek nevezte az Airbus leépítési programját is.
Mint megírtuk, az európai repülőgépgyártó azt közölte, hogy csaknem 15 ezer munkahelyet szünet meg, azaz álláshelyeinek 11 százalékát, szintén a koronavírus-járvány következményeként lecsökkent tevékenységére hivatkozva.
„A repülőgépgyártó ágazat hatalmas, durva és tartós sokkal néz szembe. Nagyon valószínű, hogy a javulás fokozatos lesz. Ezt soha nem rejtettük véka alá” – hangsúlyozta a gazdasági tárca, amikor közleményében emlékeztetett arra, hogy néhány héttel ezelőtt 15 milliárd eurós mentőcsomagot irányzott elő a szektornak.
„Ugyanakkor az Airbus által bejelentett, a munkahelyek megszűnésére vonatkozó számok szélsőségesek” – tette hozzá a minisztérium, amely azt kérte a vállalattól, hogy a lehető leginkább csökkentse a vállalat a közvetlen elbocsátásokat.
Az Airbusnak több ezer beszállítója van, többségében kis- és középvállalatok, amelyek szintén leépítéseket terveznek. A 10 ezer főt foglalkoztató Dahler már jelezte, hogy 1300 munkahelyet megszüntet.
Az Airbus legnagyobb riválisa, az amerikai Boeing április végén jelentette be, hogy 10 százalékos, mintegy 16 ezer fős leépítést tervez.