A Maeve Aerospace egy 84 utas szállítására képes, 1482 kilométer hatótávolságú, hibrid-elektromos meghajtású légcsavaros regionális típus fejlesztéséhez keres befektetőket és partnereket.
A holland startup M80-as típusjelzéssel vállszárnyas, T-vezérsíkos, két légcsavaros, 28,9 tonna maximális felszállótömegű regionális repülőgépet tervez.
A wingletekkel is rendelkező típus szárnyfesztávolsága 26, törzsének hossza 27 méter, szélessége 2,85 méter lenne, és 2-2-es székezéssel, egyosztályos elrendezésben 84, kétosztályos fedélzettel 76 utast szállíthatna.
A holland cég egy évvel ezelőtt még azzal vált ismerté, hogy Maeve01 néven egy 44 férőhelyes, tisztán elektromos meghajtású, hat légcsavarral rendelkező típust dobna piacra 463 kilométeres hatótávolsággal.
A Maeve Aerospace közlése szerint a mostani hibrid meghajtású, nagyobb befogadóképességgel és hatótávolsággal rendelkező koncepció jobban megfelel a piaci igényeknek.
A repülőgép így nem volna nulla károsanyag-kibocsátású, ám a hibrid-elektromos meghajtással és az alkalmazott új technológiákkal az üzemanyag-fogyasztás 40 százalékkal alacsonyabb lesz a hasonló kapacitású regionális jeteknél, a hasonló méretű turbólégcsavaros típusoknál az egy ülésre és egy mérföldre vetített költség pedig legalább 20 százalékkal lenne kedvezőbb.
A startup célkitűzése szerint az M80-as nagyobb sebességű repülésre lesz képes a mai turbólégcsavaros típusoknál, utazómagassága 35 000 láb (10 668 méter) lesz.
A típus hajtóműveit valamelyik nagy hajtóműgyártó készítené, ám azt egyelőre a cég nem hozta nyilvánosságra, hogy ezen a téren miként állnak a tárgyalások, és mely cég lehet a befutó.
A Maeve Aerospace tervei megvalósításához további partnereket, valamint mintegy 2 milliárd dolláros finanszírozást is keres.
Mint ismert, a brazil Embraer éppen azért jegelte néhány hónapja az új generációs turbólégcsavaros fejlesztési terveit, mert a piacon nem találtak alkalmas hajtóművet a hasonló fő paramétererekkel tervezett típushoz.
A Maeve Aerospace az M80-as típussal a kiöregedő Q400-asokat leváltó légitársaságokat célozhatja meg, ugyanakkor konkurenciát állíthat az európai ATR-nek is. A Q400-asok gyártói jogait tulajdonló DeHavilland Canada korábban az elégtelen kereslet miatt állította le határozatlan időre a Dash 8-400-as gyártását, amelynek újraindítása bizonytalan.