Az Európai Unió és az Egyesült Királyság támogatásával iparági szereplők és kutatóközpontok a mai, modern hajtóművekhez képest még inkább környezetbarát erőforrás létrehozását tűzték ki célul.

A Clean Aviation társulás egy hibrid-elektromos, vízbefecskendezéses, áttételházzal rendelkező hajtómű fejlesztésébe kezdett, amely akár 25 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást is eredményezhet a rövid- és középtávú járatok esetén.

A SWITCH (Sustainable Water-Injecting Turbofan Comprising Hybrid-Electrics) projektet az MTU Aero Engines vezeti, de tagjai között van még az Airbus, a Pratt & Whitney, a Collins Aerospace, a GKN Aerospace, valamint több európai egyetem is.

A jövőbe mutató hajtómű kerozin mellett fenntartható üzemanyaggal és a későbbiekben akár hidrogénnel is üzemeltethető lenne, koncepciója pedig ötvözi a hibrid-elektromos meghajtást a vízbefecskendezéssel.

A Pratt & Whitney GTF-TM platformra épülő hajtóműtől jelentős hatékonyság-növekedést és ezáltal lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátást várnak a fejlesztők.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A hibrid-elektromos hajtáslánc előnyeit a repülés bármely szakaszában ki lehet majd használni. A nagy hatásfokú elektromos motorok, az akkumulátorok és az ezeket vezérlő egység segítségével a hajtóművet folyamatosan az optimális tartományban lehet működtetni.

A forradalmi hajtómű felépítése (Forrás: MTU Aero Engines AG, saját fordítás)

A WET (Water Enhanced Turbofan) megoldással pedig a hajtóműből kiáramló gázok víztartalmát vezetik vissza az égéstérbe, jelentősen javítva az üzemanyag-felhasználást, csökkentve a nitrogén-oxidok, valamint a kondenzcsíkot képező anyagok mennyiségét is.

Az Airbus segíti a rendszerek repülőgépbe integrálását, a Collins felelős a megawattos teljesítménykategóriába tartozó elektromos motorok, feszültségelosztó egységek és a hajtóműgondola elkészítéséért. A GKN Aerospace pedig kifejleszti a hajtómű új funkcióihoz tartozó egységeket, mint a hőcserélők és az integrált elektromos berendezések.

Az első fázis 2025-ig tart, célja a hibrid-elektromos, áttételes hajtómű, a WET technológia és a különböző alrendszerek laboratóriumi tesztelése, valamint az ezeket integráló hajtómű megtervezése. Ha sikeresen veszik az akadályokat, úgy a következő fázisok során a földi, majd repülés közbeni tesztekre is sor kerülhet.