Az európai gyártó elindította következő projektjét az Up Next programban, ezúttal a hagyományos segédhajtómű helyére üzemanyagcellát szerelnek.

A ma gyártott repülőgépek különböző rendszereinek – légkondicionáló, fedélzeti világítás és avionika – levegőt, illetve elektromos áramot a hajtóművek mellett egy szintén kerozinnal működő, kisméretű erőforrás, az úgynevezett segédhajtómű (APU) biztosítja.

Ennek működése – különösen repülőtéri környezetben – azonban jelentős károsanyag-kibocsátással, illetve zajterheléssel jár, ezért az Airbus elkészítette a Hy Power névre keresztelt technológiai demonstrátorát, amellyel az üzemanyagcellák repülőgépeken való alkalmazhatóságát vizsgálják.

A Spanyolországban átalakításra kerülő A330-asból kiszerelik a hagyományos segédhajtóművet, helyére pedig üzemanyagcellát helyeznek.

Az Airbus legújabb Up Next demonstrátora a Hy Power. (Forrás: Airbus) // #1 – Két darab levegő kompresszor / #2 – Levegő csövek / #3 – Hidrogéntartályok / #4 – Hidrogén csövek / #5 – Üzemanyagcella / #6 – Elektromos áramot továbbító vezeték

Emellett a működéséhez szükséges levegő- és hidrogénrendszereket is kiépítik a repülőgép különböző részein. A földi tesztek elvégzése és a hatósági jóváhagyások után várhatóan 2025 végén emelkedhet először levegőbe az átalakított A330-as.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A tesztek során nemcsak az üzemanyagcella működését szeretnék vizsgálni, hanem szeretnék bizonyítani azt is, hogy üzemeltetési körülmények között is megállja a helyét, így a nagy magasságú repülés, valamint a tartályok újratöltése is a feladatok között szerepel.

A program eredményei hozzájárulhatnak ahhoz, hogy kidolgozzák az üzemanyagcellák alkalmazásának repülésbiztonsági és üzemeltetési előírásait.

A környezeti hatások minimalizálása érdekében megújuló forrásból szerzik majd be a hidrogént.