A mai napon több olvasónktól is a címben szereplőhöz hasonló kérdések záporoztak szerkesztőségünkbe e-mailen és a Facebook-oldalunk üzenetküldő felületén. Megpróbáltunk utánajárni, hogy mi lett a népszerű útvonallal.
A Wizz Air foglalási rendszeréből 2020. május 1-től eltűnt a Budapest és Frankfurt (FRA) közötti útvonal, ma már nem volt lehetőség repülőjegyet foglalni a W6 2311/2312-es és a 2313/2314-es járatokra az április 30-i dátum utáni időpontokra.
Mit mond a légitársaság?
Reggel óta több olvasói kérdés is érkezett ezzel kapcsolatban a szerkesztőségünkhöz, így a Wizz Airhez fordultunk, előre borítékolható tartalmú válaszukban megerősítették: megszüntetik az útvonalon közlekedő járataikat.
„A Wizz Air folyamatosan nyomon követi járatai teljesítményét és az útvonalai iránti keresletet, hogy mindig a legnépszerűbb úti célokat kínálhassa a legalacsonyabb áron. A légitársaság a jelenlegi piaci igényhez alakította hálózatát, és úgy döntött, hogy frankfurti kapacitását más útvonalakon fogja hasznosítani. A Budapest-Frankfurt járat ezért 2020. április 30-ától nem közlekedik. A foglalással rendelkező utasokat automatikusan, a lehető leghamarabb átfoglaljuk egy alternatív útvonalra. A wizzair.com oldalon vagy a légitársaság mobilalkalmazásában foglaló utasok emailes értesítést kapnak majd, amelyben három lehetőséget kínálunk fel számukra: az ingyenes átfoglalást, a teljes viteldíj visszatérítését, illetve a teljes viteldíj 120%-nak visszatérítését az érintett utasok Wizz Air számlaegyenlegére. A Wizz Air elnézést kér az okozott kényelmetlenségért” – olvasható a közleményben.
Március végétől egyébként megszűnik a Wizz Air Szófia és Frankurt, valamint májustól a Kijev és Frankfurt közötti járata is, azaz a fapados légitársaság teljesen kivonul a Lufthansa „oroszlánbarlangjából”.
Miért szüntetnek meg egy népszerű útvonalat?
A Wizz Air 2017 decembere óta repül Frankfurtba Budapestről, jelenleg (még) heti tíz járattal. A gépek a hét minden napján közlekednek, a keddi, csütörtöki, szombati napokon pedig reggel és délután is indulnak gépei Ferihegyről a német nagyvárosba április végéig.
Bár a járatok telítettségéről nem áll rendelkezésre adat, az útvonal több visszajelzés szerint is meglehetősen népszerű volt, a járatok jó kihasználtsággal üzemeltek. Erre utal az is, hogy a légitársaság korábban heti hétről tízre emelte a járatok számát.
Ezzel némileg összefügg, ugyanakkor nem egyenesen arányos a bevétel: hiszen nem mindegy, hogy a repülőgépeket milyen jegyárak mellett sikerül megtölteni. A diszkont légitársaságok esetén pedig legalább ilyen fontos tétel, hogy az útvonalon utazók jellemzően milyen mennyiségben és értékben vesznek igénybe kiegészítő szolgáltatásokat, legyen az akár a fizetős ülőhely-választás, elsőbbségi beszállás, feladott csomag, vagy fedélzeti étkezés és vásárlás.
Az útvonal jövedelmezőségére továbbá a repülőtérnek és a földi kiszolgálóknak fizetett díjak, költségek is komoly hatással vannak.
Nem egyszer megtörtént, főleg fapadosok esetében, hogy egy légitársaság a reptéri tarifák megemelése miatt, vagy a járatindításhoz nyújtott időszakos kedvezmények és egyéb marketingtámogatások kifutása után zárt be egyébként népszerű útvonalat.
Ha a légitársaság a rendelkezésére álló kapacitást más, nagyobb profittal kecsegtető útvonalakon tudja bevetni, akkor a repülőgépeit és személyzetét ezekre fogja átcsoportosítani. Emellett persze üzemeltetési szempontok (kapacitáshiány, menetrendek összeállítása, jellemző késések az útvonalon), sőt stratégiai, a diszkont légitársaságok közötti erős piaci versennyel összefüggő okok is közrejátszhatnak ilyen döntésnél.
A frankfurtihoz hasonlóan megszűnik a Budapest – Bordeaux és a Budapest – Doncaster/Sheffield útvonal is, de ezek már március végével, a nyári menetrend kezdetétől kikerültek a foglalási rendszerekből.