Pontosan 20 éve, Katowicéből London-Lutonba repült a diszkont légitársaság első Airbus A320-asa, mára a Wizz Air négy légitársasága több mint 200, többségében új generációs repülőgéppel rendelkezik, és több mint 800 útvonalat üzemeltet.
A Wizz Airt 2003-ban Váradi József ex-malévos vezérigazgató vezetésével hatan alapították, a cég első járata a lengyelországi Katowicéből szállt fel 2004. május 19-én London-Luton felé.
A 2015. február 25-én tőzsdére lépett holdinghoz immár négy légitársaság tartozik, a Wizz Air Hungary mellett 2017-től a Wizz Air UK, 2020-tól a Wizz Air Abu Dhabi és 2022-től a Wizz Air Malta leányvállalatok révén 16 országban 33 bázissal rendelkezik, és több mint 800 útvonalat üzemeltet közel 200 európai és Európán kívüli célállomásra.
A Wizz Air járatait a 2023-as naptári évben 60,3 millió utas vette igénybe, a vállalat mára Európa 7. legtöbb utast szállító légicége, és több mint 8000 szakembert foglalkoztat.
A légitársaság kezdetben Airbus A320-200-asokkal repült, majd 2015 novemberében vette át az első nagyobb befogadóképességű A321-200-as gépét.
A flottában mára 211 gép teljesít szolgálatot, ezek többsége új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neo 239 üléssel, de a Pratt & Whitney hajtóművek technikai problémái miatt a flotta mintegy 20 százaléka parkol.
A 2024. április 1-től 2025. március 31-ig tartó, jelenlegi üzleti évében a vállalat 30 új A321neo átvételét tervezi, emellett 13 meglévő gép lízingjét meghosszabbította, és további három bérelt (dry-lease) gép érkezik, illetve növelik az üzemképes flotta kihasználtságát, azaz a naponta teljesített járatok (szektorok) számát, hogy mérsékeljék a leállított példányok miatti kapacitáshiányt.
A Wizz rendelkezik a legnagyobb A321neo-megrendelésállománnyal Európában.
A légitársaság 2024 januárjában közzétett beszámolója szerint a 2030-as pénzügyi év végére a flotta 449 repülőgépre bővül, amelyből 19 A320neo, 383 A321neo és 47 megnövelt hatótávú A321XLR lesz a „WIZZ500 ambition” kezdeményezés részeként.
Utóbbi típusból az első várhatóan a jövő évben érkezik, ezekkel a Wizz Air beléphet a hosszútávú járatok piacára, bár ez inkább keleti irányú, például Európa-India közötti, mintsem transzatlanti útvonalakat jelent a korábbi nyilatkozatok szerint. A Wizz Air üzemelteti emellett a magyar állam tulajdonában lévő Airbus A330F áruszállító repülőgépet is.
A légitársaság cikkünk megjelenését követően lapunknak küldött közleményében azt írta, hogy 2004. május 19. egy különösen fontos nap volt a Wizz Air életében, ugyanis ekkor szállt fel a légitársaság első járata. A reggel 6 órai indulást majdnem lekéste a vezérigazgató: az üzemeltetési igazgatónak kellett felébresztenie, miután elaludt. 5 óra 51 percre azonban már megérkezett a fedélzetre, épp időben a felszálláshoz. Még aznap a CNN-en nyilatkozott Váradi József az új légitársaságról, ahol az alábbi mondat hangzott el a műsorvezető szájából: „A Wizz Air az 57. új légitársaság, amelyet az utóbbi időben indítottak el – kinek van erre szüksége? Jöjjön vissza egy év múlva, ha még mindig ezzel foglalkozik!”
„A többi azóta már történelem. A Wizz Air 400 millió utast repített az elmúlt húsz évben, én pedig még mindig itt vagyok” – reagált a mondatra két évtized távlatából Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
A Wizz Air 2004 óta kulcsfontosságú szereplője a magyar légi közlekedési piacnak, ahol több mint 49 millió utas választotta a légitársaságot. Csak a tavalyi évben több mint 5 millióan repültek Magyarországra érkező vagy onnan induló járaton WIZZ-járaton, jelenleg pedig 31 ország 66 úti célja elérhető a cég hazai kínálatában.