Pontosan 20 éve, 2000. július 25-én történt az Air France Concorde repülőgépének katasztrófája Párizsban.

Az F-BTSC lajstromjelű repülőgép a francia légitársaság AF 4590-es számú charterjáratát teljesítette a párizsi Charles De Gaulle (CDG) repülőtérről New York JFK-re 2000. július 25-én. Az utasok egy karibi hajóútra tartottak volna.

A Concorde a nekifutás közben gyulladt ki, amelyet a pilóták már a V1 elhatározási sebesség elérése után észleltek (ezt követően a repülőgép már nem tudott volna megállni a futópálya végéig és túlfutott volna), így a felszállás folytatása mellett döntöttek.

A személyzet a közeli Le Bourget repülőterén szándékozott kényszerleszállást végrehajtani, de a szuperszonikus utasszállító nem jutott el a repülőtérig, néhány perccel az elemelkedést követően lezuhant.

A katasztrófában a repülőgép 100 utasa, a gép 9 fős személyzete és további négy, a becsapódás helyszínén tartózkodó ember vesztette életét, hatan pedig megsérültek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vizsgálatok kiderítették, hogy a balesetet egy pár perccel korábban felszálló Continental DC-10-esről leeső alumíniumdarab okozta, amely miatt defektet kapott a Concorde bal oldali főfutója, egy erről leváló gumidarab pedig átlyukasztotta az szuperszonikus repülőgép bal szárnyában lévő üzemanyag-tartályt. A kiömlő kerozin kigyulladt, majd berobbant. A tűz miatt az egyik baloldali hajtómű leállt, így viszont a Concorde nem tudott megfelelő sebességet és magasságot elérni ahhoz, hogy a Le Bourget repülőtérig repüljön, és lezuhant. A gép roncsai a közeli Gonesse település közelében, nagy területen szóródtak szét, és részben egy ott található hotel épületébe csapódtak. Az esemény csaknem 200 oldalas teljes vizsgálati anyaga a francia BEA oldalán olvasható.

Az eset után a Concorde-okat földre parancsolták, de a vizsgálatok lezárása, és néhány módosítás végrehajtása után újra kereskedelmi forgalomba állhattak. Az utasok bizalma azonban megingott a típus iránt, egyre kevesebben váltottak jegyet a szuperszonikus utakra. Emellett a 2001. szeptember 11-i terrortámadások miatt kialakult keresletcsökkenés, az emelkedő kerozinárak és az öregedő példányok növekvő karbantartási terhei végleg megpecsételték a típus sorsát.

Az Air France 2003. május 30-án, a British Airways pedig öt hónappal később, októberben kivonta a forgalomból az ikonikus gépeket.

Korábbi cikkeinkben részletesen olvashatsz a Concorde szűzrepüléséről és a típus történetéről, a repülőgép utolsó aktív példányának utolsó repüléséről, és arról is, hogy mi lett a szuperszonikus repülőgépek megmaradt példányaival.

Korabeli híradás összefoglalója a katasztrófáról

A Sky News összeállítása

A Smithsonian Channel összeállítása