Átmeneti és lokális problémának nevezte a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a főként Európában és az Egyesült Államokban tapasztalható hiányt a repülésben dolgozók körében, ami jelentős fennakadást okoz több nagy gyűjtő-elosztó központban.

Willie Walsh, a szervezet elnök-vezérigazgatója a Dohában tartott éves közgyűlés közben tartott sajtótájékoztatón azt mondta, izolált esetekről van szó, és ez még mindig könnyebb probléma, mint amit eddig kezelniük kellett.

Ugyanakkor ironikusnak nevezte, hogy két olyan központban, mint a londoni Heathrow és az amszterdami Schiphol vannak jelentős fennakadások szakemberhiány miatt, ahol jelentősen megemelték az utasok után fizetendő adókat és járulékokat.

Fotó: AIRportal.hu

Rafael Schvartzman, az IATA európai vezetője már sokkal árnyaltabban fogalmazott, azt mondta, a koronavírus-járvány utáni években igenis a legkomolyabb probléma a létszámhiány, amelyet kezelni kell.

Szemléltetésként megemlítette, hogy mostanáig már annyi késést regisztrált az Eurocontrol, mint 2019-ben a teljes évben, pedig a járatok száma még negyedével elmarad a járvány előttihez képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az IATA ezért azt javasolta, hogy a reptéri biztonsági és földi kiszolgálói képzéseket tegyék EU-s szinten standarddá és kölcsönösen elfogadottá, így egy képzéssel bárki, bármelyik repülőtéren vállalhatna munkát.

Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója szerint egy ideig még zavarokkal kell küzdeni a földi kiszolgálásban, bár ennek okára két napon belül két lehetséges választ is adott. Az egyik sajtótájékoztatón még azt mondta, az emberek hozzászoktak ahhoz, hogy otthonról dolgoznak, míg másnap már úgy vélte, a cégek a járvány alatt nem tartották rendesen karban a felszereléseket, és ez is akadályozza a munkát.

A vezérigazgató emellett beszélt arról is, hogy még tovább is drágulhat a világpiaci olajár, majd megjegyezte, légitársasága legnagyobb problémája most az, hogy az Airbus A350-esek kiesésével nincs elég repülőgépe, emiatt kényszerből használja az A380-asokat, amelyek azonban „nem kapnak második esélyt”, mert szerinte a világ legkevésbé hatékony típusa.

Az Airbusszal zajló vitájukról szűkszavúan és magához képest visszafogottan nyilatkozott Al-Baker: azt mondta, jóakarattal viszonyul a kérdés rendezéséhez, de a másik félnek is így kell hozzáállnia. Ez az eset szerinte nagyon rossz precedens, mert azt mutatja, hogy az Airbus mire képes a birtokában lévő piaci erővel.

Korábban a Al-Baker a Reutersnek azt mondta, a bírósági tárgyalás mellett újra elkezdődött a kommunikáció az európai gyártó között, javult tehát a helyzet az eddig példa nélküli kereskedelmi vitában.