A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) előrejelzése szerint az árbevétel és a profit növekedésének üteme az ideihez képest lassabb lesz 2019-ben a légitársaságoknál, Európában pedig folytatódhat a konszolidáció.

Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza Genfben azt mondta, a légitársaságok összesített árbevétele a 2018-as 821 milliárd dollárról 7,7 százalékos emelkedéssel 885 milliárd dollárra emelkedhet.

A légiutasok száma 4,59 milliárdra növekedhet 2019 végére, ez csaknem 300 millióval több, mint az idei évre várt 4,3 milliárd. A szövetség azzal számol, hogy az utasforgalomban 6, az áruforgalomban 3,7 százalékos bővülés várható, mindkét mutató elmarad az idei mértéktől.

Fotó: AIRportal.hu

A kerozin árában a szervezet nagy bizonytalanság mellett stabilitást vár, az előrejelzések azt mutatják, hogy 2019-ben 65 dollár körül alakulhat az üzemanyag hordónkénti ára, amely jóval alacsonyabb, mint az idén tapasztalt 80 dollár körüli szint.

Ennek a pozitív hatásai azonban jövőre korlátozottak lesznek, mert a légitársaságok nagy része opciós ügyletekkel már lekötötte jövő évi igényeinek nagy részét. Emiatt a légitársaságok kiadásai a tavalyi 765 milliárdról 825 milliárd dollárra emelkedhetnek, ezen belül a kerozinra költött összeg 180-ról 200 milliárd dollárra növekedhet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az előrejelzések azt mutatják, hogy az összesített üzemi eredmény az ez évi 55,8 milliárdról 59,8 milliárd dollárra javulhat, az adózott eredmény pedig az idei 32,5 milliárd dollárról 35,5 milliárd dollárra. Ez utóbbi összeg azonban sem idén, sem jövőre nem éri el a 2017-ben mért 37,7 milliárd dolláros szintet, de az árrés tízéves stabilitása nem változik, 4-5 százalék körül lesz a profitmarzs.

Brian Pierce elmondása szerint ennek az az oka, hogy a cégeknél egyre magasabb az üzemelésre fordított összeg, elsősorban a nagyobb munkaerőköltség miatt, de a vagyonelemek (repülőgépek, slotok) hatékonyabb kihasználásában is van még hová fejlődni.

Kérdésre válaszolva jelezte: a 2019-es év sem lesz könnyebb, mint a 2018-as, ezért további folytatódhat a konszolidáció, további légitársaságok mehetnek csődbe.