A koronavírus-járvány miatt a legtöbb légitársaság szigorúbb előírásokat vezetett be a repülőgépek fedélzetének takarítására és fertőtlenítésére. A légi utazással kapcsolatos félelmekkel összefüggésben a Qatar Airways egy videót is közzétett arról, hogy Dohában hogyan takarítják repülőgépeinek kabinját.

Forrás: Qatar Airways

A koronavírus-járvány miatt hatalmas visszaesést tapasztalnak a foglalásokban a légitársaságok, kiemelten az olyan útvonalakon, amelyek a fertőzés gócpontjainak tekinthető régiókba vezetnek. Az érintett útvonalakon – az utóbbi hetekben például az észak-olaszországi és dél-koreai járatokon – rendkívüli mértékben megemelkedett azon esetek száma, amikor a korábban vásárolt repülőjeggyel rendelkező utasok nem jelennek meg a repülőtéren, azaz mégsem utaznak el.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közlése szerint a repülés a koronavírus-járvány tekintetében is az egyik legbiztonságosabb közlekedési mód. Az újabb típusú repülőgépek fedélzetén a levegő minden második-harmadik percben kicserélődik.

A repülőgépek légkondicionáló rendszere modern HEPA-szűrőkkel van felszerelve, amelyek képesek kiszűrni a levegőben lévő kórokozók (baktériumok, mikrobák és vírusok) 99,9 százalékát.

Ennek köszönhetően a fertőződés veszélye a repülőgépek fedélzetén alacsonyabb, mint bármely hétköznapi tevékenység esetén.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légitársaságok az IATA ajánlásaival és a repülőgépgyártók utasításaival összhangban, saját belső utasításokban szabályozzák, hogy a repülőgépek fedélzetét milyen eljárások szerint, milyen technológiával, milyen vegyszerekkel kell tisztítani és fertőtleníteni, illetve milyen időközönként, milyen mélységben kell ezeket a munkákat végrehajtani.

Légitársaságonként változik, hogy a járatok közötti fordulóidőben, annak időtartamától függően, éjszakánként (avagy naponta legalább egyszer), illetve hosszabb időközönként mely műveleteket kell végrehajtania a takarítószemélyzetnek.

A fedélzeti takarításnak ki kell terjednie a pilótafülkére, a konyhákra és mellékhelyiségekre, az utasrészlegre, valamint még a fedélzeti pihenőkre is, ha van ilyen. Az utastérben minden olyan felületet áttörölnek, amellyel az utasok kontaktusba kerülnek, különös tekintettel a kihajtható az asztalokra, a karfákra, az övcsatokra, az ülések zsebeire, az érintőképernyőkre és az ablakokra.

Bár a járvány miatt minden légitársaság jobban ügyel a gépek fedélzetének tisztán tartására, általánosságban elmondható, hogy a rövidebb fordulóidővel dolgozó fapados légitársaságok esetén a járatok között, napközben nincs idő – főleg alaposabb – takarításra.

A Qatar Airwaysnél így tisztítják a gépek fedélzetét: