Az országban felbukkant új, gyorsabban terjedő koronavírus-mutáció és a járvány berobbanása miatt az összeomlás határán van India légiközlekedése, belföldi és nemzetközi viszonylatban egyaránt.

Az országot figyelemmel kísérő elemzők szerint a jelenlegi légiforgalom jelentősen kisebb a márciusinál, és még nem látszik a csökkenés vége, ami már márciusról áprilisra is 30 százalékot tett ki – számolt be a Flightglobal.

Míg korábban naponta 400 ezer ember szállt repülőre az országon belül, május 1-jén mintegy 100 ezer, három nappal később pedig csak alig 80 ezer.

Illusztráció (Forrás: Airbus)

Ha a belföldi repülés zuhanása nem lenne elég, a nemzetközi járatok száma is folyamatosan csökken, mert más országok sorra tiltják ki az indiai állampolgárokat, vagy tiltják meg mindenkinek a beutazást a szubkontinensről a járvány berobbanása miatt. A helyzet a kisebb, gyengébb pénzügyi háttérrel rendelkező légitársaságokat viseli meg a legjobban, amelyek mögött nem áll nagyobb befektető.

Emiatt ha egyszer kifutnak a tartalékaikból, a lízingcégek visszavehetik repülőgépeiket, az adott cég pedig csődbe mehet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Közben az 50 százalékos piaci részesedéssel bíró Indi Go naponta több millió USA-dollárnyi összeget veszít hatalmas, de így most kihasználatlan flottája miatt.

A Reuters híre szerint a becslések alapján míg 2020 végén napi 2 millió dollár költsége volt a cégnek, mostanra ez már napi 3,4 millióra, a tavaly szeptemberi szintre szökhetett fel. Emiatt a legnagyobb részvényes Interglobe Aviation újra kénytelen lesz elővenni a januárban – az akkor még esélyesnek tartott gyors forgalomnövekedés miatt – elvetett terveket, és feltőkésíteni a céget, visszapótolva az elégetett összeg körülbelül felét.

Illusztráció (Fotó: AIRportal.hu)

A kisebb cégek, mint a járvány előtt is küszködő Spice Jet vagy a Go Air csődje gyakorlatilag a flottájukat bérbe adó lízingcégeken múlik, azon, hogy hajlandók-e átütemezni a díjak fizetését, vagy a légitársaságok bedöntésével próbálnak meg a pénzükhöz jutni. Európával ellentétben a csődök elkerüléséhez az állam sem nyújt segítő kezet, kezdettől fogva teljesen magára hagyva a légiközlekedési és turisztikai szektort, amelyekben így jelentős konszolidáció történhet.

Az indiai légitársaságok a március végével zárult pénzügyi év végeredményét 4-4,5 milliárd dolláros veszteségre becsülik.

Összehasonlítási alap, hogy a Reuters másik beszámolója szerint a British Airwayst is birtokló International Airlines Group (IAG) 2021 első három hónapjában 1,4 milliárd dolláros veszteséget termelt. Az európai cégek úgy kalkulálnak, hogy júliusban kezdenek el visszatérni az utasok, addig a British csak kapacitásai negyedét, az Air France-KLM felét tervezi kihasználni.