Százmillió dolláros költségcsökkentési tervet jelentett be a privatizáció előtt álló Air India, amellyel az indiai nemzeti légitársaság anyagi helyzete rövid időn belül stabilizálódhat. Közben megkezdődött a legújabb privatizációs kísérlet első fázisa.

Fotó: AIRportal.hu

Az indiai gazdasági minisztérium dokumentuma szerint március 17-ig várnak ajánlatokat az Air India felvásárlására, a megfelelőnek ítélt ajánlattevőket pedig két héttel később értesítik – írta meg a Business Traveller.

E szerint végre tisztázódott, hogy pontosan milyen feltételeket támaszt a kormányzat: az új tulajdonosnak minimum nettó 35 milliárd rúpia (490 millió USA-dollár) fedezetet kell bemutatnia, fizetőképességét bizonyítandó.

Potenciális vevőkből eddig nem túl sok tűnt fel, de elvileg az Indi Go és az Etihad ajánlatot fog tenni az Air Indiára, illetve a vele együtt értékesített Air India Express-re és a AISATS földi kiszolgálócég részvényeinek 50 százalékára.

Az eljárás tétje az indiai légiközlekedési piac egy jelentős szelete: az Air India 12,7 százalékot képvisel, évente 18,36 millió belföldi utast fuvarozva.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Párhuzamosan költségcsökkentésbe fogott a cég

A közelmúltban lényegi intézkedéseket jelentő költségcsökkentési programot indított a cégvezetés, amely vonzóbbá teheti a társaságot a befektetők számára.

Ebben 100 millió USA-dollárnak megfelelő összeget akarnak megspórolni.

Mivel rövid időn belül kell helyi pénzben mérve több milliárd rúpiányi költést visszafogni, számos útvonalon típuscserét hajt végre a légitársaság a CH Aviation cikke szerint. Így a Delhi és London közötti útvonalra a jelenleginél nagyobb, Washington irányába viszont kisebb kapacitású gépeket vetnek be.

Fotó: AIRportal.hu

Előbbi esetében a heti 14 járatból hetet teljesítenek 787-8-asok, ezek helyett a nagyobb kapacitású 787-9-est állítják be, vagy a másik hét járatot is teljesítő Boeing 777-es típust. Washingtonba pedig, ahová Mumbaiból is a legkisebb Dreamlinerrel repülnek, a Delhiből induló járatokon is 787-8-ast vet majd be az Air India a 777-esek helyett.

A kapacitások áthelyezésével 1 milliárd rúpiát (14 millió USA-dollárt) akarnak megspórolni. A költségcsökkentés második lépéseként a légitársaság egyetlen GDS (Global Distribution System) repülőjegy-értékesítési és disztribúciós rendszer használatára áll át.

Emellett a kényszerűen leállított repülőgépek közül többet újra a használni kezdenek, mert sikerült forrást találni javításukra és pótalkatrészeik megvásárlására.

A flotta még így sem teljes: két Boeing 747-400-as, egy 777-300ER és egy 787-8-as továbbra is a földön áll az előírt karbantartásokra várva.

A helyzet azonban már így is sokkal jobb, mint 2018 decemberében, amikor tizenöt szélestörzsű esett ki hosszabb-rövidebb időre a szolgálatból.

Fotó: AIRportal.hu