Sajtóértesülések szerint két potenciális vevő, az Indi Go helyi diszkont légitársaság és az Etihad Airways is bejelentkezett az Air India privatizációjára.

Fotó: AIRportal.hu

A CH Aviation beszámolója alapján e hónapban lesz nyilvános a tenderfelhívás az indiai nemzeti légitársaság privatizációjára, de egy helyi lap névtelenséget kérő forrásai szerint az enyhének ígérkező feltételek miatt két érdeklődő máris jelentkezett.

A kormányzat még 2020 első felében szeretne megszabadulni a milliárdos veszteséggel üzemelő, mentőcsomagokon élő Air India és annak regionális leányvállalata, az Air India Express teljes tulajdonrészétől, valamint a földi kiszolgáló cég felétől.

Ennek érdekében a tervek szerint még az értékesítés előtt az állam elengedi, avagy átvállalja az adósságok kétharmadát, mintegy 600 milliárd rúpiát (8,4 milliárd amerikai dollárt).

Forrás: Airbus

Az egyik potenciális vevő utasforgalmát nézve India legnagyobb légitársasága, a heti 1,8 millió ülésnél is nagyobb kapacitással üzemelő diszkont Indi Go. A fapados cég, ha az Air India minden útvonalát ugyanolyan kapacitással üzemeltetné tovább, heti 2,3 millió ülőhelyet kínálna az ügylet után.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A pályázat beadásakor e cégnek előnyt jelenthet, hogy a kormányzat minden megkötés nélkül értékesítheti számára az összes részvényt, míg külföldi vevőnek pillanatnyilag ezt nem teheti meg. Ennek oka, hogy a jelenlegi szabályozás szerint a külföldi légitársaságok 49 százaléknál nagyobb részesedést nem vásárolhatnak indiai légitársaságokban, mindenképpen találniuk kell egy helyi partnert.

Így hátrányból indulhat a második potenciális pályázó, a 2019 áprilisában leállt Jet Airways 24 százalékát tulajdonló Etihad Airways is, amely e szerint visszatérni szándékozik India piacára. Egy jogi kiskaput kihasználva szállhatnak csak versenybe, mert a törvény külföldi illetőségű egyéb befektetőknek nem, hanem csak légitársaságoknak tiltja, hogy 50 százalékos vagy annál nagyobb részesedést szerezzenek az ország légicégeiben.

Fotó: AIRportal.hu

Az abu-dzabi központtal üzemelő légitársasági holding képviselői így megkezdhették az előzetes tárgyalásokat a 2020 első felében esedékes adás-vételről, az Indi Go delegációjához hasonlóan még decemberben.

Az ajánlatok hivatalos bekérésére várhatóan még januárban sor kerül.

Ha ismét sikertelen lesz az eladás, a közlekedési miniszter korábbi nyilatkozata szerint júniusban leállíthatják az Air India üzemelését, mert nem akarnak további adófizetői pénzeket pumpálni a veszteséges cégbe.