Szécsényi István közel tíz éve dolgozik a HungaroControl irányítási rendszerek csapatában mint rendszerüzemeltető mérnök, és az utóbbi években oktatói feladatokat is ellát. A szakember arról beszélt az AIRportalnak, milyen kihívások állnak a légiforgalmi irányítás működésének informatikai hátterét biztosító üzemeltetési terület előtt.

Szécsényi István, a HungaroControl rendszerüzemeltető mérnöke. (Fotó: AIRportal.hu)

A HungaroControl értékrendjében a repülésbiztonság áll mindenek előtt, ez a csoportban dolgozó üzemeltetők számára is a legfontosabb alapérték. A légiforgalmi irányítást kiszolgáló és a légiközlekedés szereplőit támogató számítástechnikai rendszerek működése nélkül a ma tapasztalt nagyságú és összetételű forgalom nem lenne kezelhető – mondta el Szécsényi István.

A légiforgalmi irányítás stabil, robusztus és rendkívül biztonságos rendszerekkel dolgozik, ugyanakkor a folyamatos rendelkezésre állás elengedhetetlen, ez pedig komoly felelősséget és szakmai kihívást jelent. Az irányítási rendszereket üzemeltető csapat feladatai nagyon szerteágazóak: a csoport felelősségi körébe tartozó rendszereket folyamatosan a legjobb állapotban kell tartani, beleértve a szervereket, a munkaállomásokat és a hálózati eszközöket is. Informatikusként és informatikai beállítottságú emberként remek szakmai kihívást jelent számomra ez a munka ezekkel a rendszerekkel – tette hozzá a szakember.

Másrészt nagyon jó olyan területen dolgozni, ahol mindenki magáénak érzi a munkáját.

A csapatban remek szakemberek dolgoznak, akik emberileg is mindenben támogatják egymást, ez egy abszolút inspiráló közeg.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A nagy egyéni és csapatszintű felelősség mellett sincsenek komolyabb súrlódások, rivalizálás vagy versengés, jó hangulatban végezhető a munka. Mindenki segíti a másikat, mert mindenkinek közös érdeke, hogy a lehető legmagasabb színvonalon biztosítsuk a repülésbiztonságot.

Szécsényi István 35 éves, közgazdász és informatikus mérnök, 2010 novembere óta dolgozik a HunagroControlnál. A repülés már kisgyermek kora óta az élete része. Édesanyja a Malévnál dolgozott a cég működésének utolsó napjáig, édesapja légiforgalmi irányító, bátyja korábban légiutaskísérő is volt, jelenleg az egyik földi kiszolgáló cégnél dolgozik Ferihegyen. Tanulmányai során nem erre a területre készült, de mindig is vágyott a repülés világába. Korábban egy nemzetközi televíziós gyártócégnél stúdiótechnikus volt, majd mint ATM-rendszergazda került a HungaroControlhoz. Később egy rövid ideig az informatika szerver csoportjában dolgozott, 2012 tavaszától végez munkát az irányítási rendszereket üzemeltető csoportban, mint üzemeltető és oktató. Három gyermek édesapja.

Az üzemeltetői munkához a magabiztos elméleti és gyakorlati tudás mellett a monotonitás- és stressztűrő képesség szintén szükséges. Néha nagyon gyorsan kell váltani a különböző “üzemmódok” között, akár az éjszaka közepén is. Egy üzemeltető akkor végzi jól a munkáját, ha minden rendesen működik, de egy hirtelen felmerülő hiba esetén, amely komoly mértékben érinti a légiforgalmi irányítást, a monoton munkából hirtelen ki kell tudni lépni és felelős, kreatív döntéseket kell hozni. Ez jelenti a legnagyobb kihívást – emelte ki Szécsényi István.

A rendszerüzemeltetőknek minden hibát önállóan tudniuk kell kezelni, és felelősségteljes döntést kell hozniuk egyedül is, ugyanakkor hatalmas biztonságérzetet ad, hogy az ember soha nincs magára hagyva, mindig lehet számítani a többiekre.

Egy komoly probléma, rendszerleállás esetén teljesen természetes, hogy összezár a csapat és mindenki segít a megoldásban. Ha szükséges, akkor az összes többi műszaki területről jönnek a kollégák, ez teljesen magától értetődik, a munkakultúránk része – hangsúlyozta.

Szécsényi István, a HungaroControl rendszerüzemeltető mérnöke. (Fotó: AIRportal.hu)

Szécsényi István több éve tanítással is foglalkozik üzemeltetői munkája mellett. Ennek része az új munkatársak oktatása és a teljes üzemeltetői csapat számára is tart felfrissítő képzéseket. Az oktatói szerepkör betöltéséhez minimum 5 éves tapasztalat szükséges ebben a munkakörben. Az oktatások, “on the job” tréningek a hétköznapi nappalos műszakokban zajlanak.

Az oktatóvá válás komoly szakmai előrelépést jelent az üzemeltetői munkakörben.

Ennek feltétele nem csak az, hogy az adott ember magas szinten ismerje a rendszerek működését, hanem képesnek kell lennie arra is, hogy ezt a tudást továbbadja az új belépőknek és a közvetlen kollégáinak.

Az irányítási rendszerek csoportban dolgozó üzemeltetők számára az oktatóvá válás mellett egyéb továbblépési lehetőségek is adottak.

Üzemeltetőként a legmagasabb szintet a – légiforgalmi irányítást közvetlenül kiszolgáló – MATIAS rendszer üzemeltetése jelenti a TMCS irányítási rendszerek csoportban, de megfelelő tudással és affinitással rendelkező kollégák számára az ATM és ANS rendszergazdai terület is komoly szakmai kihívást és fejlődési lehetőséget jelenthet.

Az informatikai területen jelenleg több nyugdíj előtt álló kolléga is dolgozik. A HungaroControl fontos célja, hogy megtalálja az utódjaikat és tudásukat, szakmai tapasztalatukat még a nyugdíjba vonulásuk előtt átadhassák az újabb generációnak.

Szívesen látják a cégnél a fiatalokat, akik képesek helyt állni ebben a nagyon különleges közegben, ebben a kihívásokkal teli, felelősségteljes hivatásban. A közelmúltban a telekommunikációs és banki szektorból érkező új kollégákkal jók voltak a tapasztalatok, már a betanulási időszakban, majd a munka során is.

Informatikai végzettséggel és néhány éves szakmai tapasztalattal remek fejlődési lehetőséget tartogat ez a terület azoknak a fiatal szakembereknek, akik – a megfelelő betanítást követően – képesek az önálló munkára, felelős döntéseket tudnak hozni, valamint éreznek bármilyen kötődést a repülés iránt – tette hozzá Szécsényi István.