Beleállt a kormányba és személyesen Nagy Márton gazdasági miniszterbe a Ryanair, amely úgy tűnik, a végsőkig is hajlandó elmenni a szerinte idióta extraprofit-adó ügyében, amelyet egy útszéli rabláshoz hasonlít.

Újra nekiment az extraprofit-adónak a Ryanair, az ír fapados kifogásolja, hogy a magyar kormány a veszteséges légitársaságokra – idézzük – „idióta” extraprofit-adót vet ki.

Mint megírtuk, az új különterhet induló utasonként, kétféle összegben a földi kiszolgálókra veti ki az állam, de azok ezt költségként továbbszámlázzák, hiszen a kormányzati tájékoztatás szerint a légitársaságok a valódi címzettjei.

A Ryanair lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írja, hogy a kormány extraprofit-adója útszéli rablás, és semmi köze nincs a valósághoz.

A Ryanair felszólítja Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy magyarázza meg: miért sújtják a járvány és az ukrajnai háború miatt amúgy veszteséges légitársaságokat extraprofit-adóval, miért kell a magyar családoknak és az utazóknak magasabb díjakat fizetniük, és a légiközlekedés megemelt adója vajon hogyan segíti a magyar családokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Ryanair

A cég közleménye megismétli a korábbi állításukat, hogy az új teher rontja az ország turisztikai iparágát és versenyképességét.

A Ryanair üdvözli a kormány által kezdeményezett fogyasztóvédelmi vizsgálatot, ugyanakkor felhívja az eljárást megindító Budapest Főváros Kormányhivatalát: ezt terjesszék ki annak a vizsgálatára, hogy a kormány egy veszteségeket termelő iparágra vet ki extraprofit-adót.

Amikor a mínuszban lévő légitársaságok éppen a járvány és a háború okozta krízisből próbálnak kilábalni, az utasoknak az utolsó dolog, amire szükségük van, az egy extraprofit-adó – emeli ki a közlés. Hangsúlyozzák: a valóban jelentős nyereséget termelő ágazatokra, például az olaj- és gáziparra kellene korlátozni ezt a különterhet.

A légitársaság idézi a csoport szókimondó vezérigazgatóját, Michael O’Leary-t, aki szerint
a légitársaságokat és utasaikat sújtó új teher a légiforgalom drasztikus visszaeséséhez fog vezetni, miközben az ország turisztikai szektora éppen csak próbál felépülni a járvány okozta válságból.

Az, hogy Nagy Márton egy veszteséges iparágra akar extraprofit-adót kivetni, arra utal szerinte, hogy elfelejtette a közgazdaságtan alapjait, ezért a légitársaság küld neki egy „Közgazdaságtan fafejűeknek” című könyvecskét, amelyet reményeik szerint tanulmányoz majd a miniszter, hogy el tudja magyarázni a veszteséges iparágra kivetett extraprofit-adó logikáját.

Michael O’Leary a hvg.hu-nak adott interjújában elmondta, hogy nem hiszi, hogy megszüntetnének útvonalakat, de minden bizonnyal kevesebb időpontban fognak járatokat indítani: van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma.

A vezérigazgató hozzátette: júliustól az adó mértékét beépítik a viteldíjakba, álláspontja szerint a kormányoknak nincs joga beleszólni a légitársaságok árazásába, azt legfeljebb az utasok kritizálhatják.