Egyelőre az EU és Kanada, valamint több kisebb európai állam tiltotta ki az orosz repülőgépeket a légteréből, de már ennek is jelentős hatása van a koronavírus-járvány hatásaiból éppen felépülni kezdő légiközlekedésre.
Az elsődleges hatások közé tartozik, hogy az uniós és orosz légitársaságok minden járatot felfüggesztettek az európai közösség, valamint Oroszország között. Az európai cégek azonban a távol-keleti útvonalakat kénytelenek átszervezni, mert eddig az orosz légteret használták.
Hétfő délután a Kreml bejelentette, hogy 36 ország légitársaságait és gépeit tiltotta ki, a listán szerepel Magyarország is, kivételezést a Roszaviacija orosz légügyi hatóságtól lehet kérni.
A Lufthansa, a Finnair, az Air France-KLM és a British Airways is felfüggesztette néhány napra pár távol-keleti járatát, hogy a korábbitól délebbre repüléshez megszerezhessék a légtérhasználati engedélyeket.
A Korean Air, a Japan Airlines és az All Nippon Airways egyelőre még használja az orosz légteret, rájuk nem is vonatkozik a tiltás, de újabb járatokat egyelőre nem indítanak.
A Reuters jelentése szerint a korlátozó intézkedések a költségeket is jelentősen növelik, a Finnair például már visszavonta éves pénzügyi prognózisát. A helyzetet nehezíti, hogy a konfliktus miatt a nyersolaj ára is emelkedett.
Mindezek mellett az áruforgalomra is kihatással vannak az események, a világ két legnagyobb integrátor cége, a UPS és a Fedex közölte, hogy felfüggesztették az orosz járatokat.
A szűkülő kínálat pedig a globális gyártásra is kihatással lehet, mert sok alapanyagot Oroszországból szereznek be, és így tovább romolhat az amúgy sem legjobb formájában lévő ellátási láncolat.
A légiközlekedésben a lízingpiac is megérzi a gazdasági szankciókat, mivel az orosz légitársaságoknál több száz, nyugati lízingcég birtokában lévő repülőgép van kihelyezve, ezeket március végéig vissza kell adni. Erről részletesebben korábbi cikkünkben írtunk.