Jelentősen szigorítja a brit kormány a magánszemélyek által működtetett drónok használatának szabályozását.
A közlekedési minisztérium hétfő este ismertetett 68 oldalas intézkedési tervezetében az szerepel, hogy novembertől a 250 grammnál nagyobb tömegű drónok tulajdonosainak regisztráltatniuk kell magukat és eszközüket a brit polgári repülésügyi hatóságnál (CAA), és vizsgán is számot kell adniuk arról, hogy tisztában vannak-e a drónok üzemeltetésének biztonsági előírásaival.
Mindemellett a repülőterek környékén meglévő dróntilalmi zónákat is jelentősen kibővítik.
A mostani szabályozás szerint ugyanis a brit közforgalmi légikikötők egy kilométeres körzetében tilos a drónok reptetése. A tervezetben szereplő kiterjesztés alapján pedig további külön tilalmi övezeteket alakítanak ki a pályák végétől számított öt kilométer hosszú, egy kilométer széles, négyszög alakú térségekben is.
A rendőrség a jövőben törvénysértés gyanúja esetén házkutatást tarthat a gyanúsított lakóhelyén, lefoglalhatja drónját és kötelezheti a tulajdonost az eszköz vezérlőrendszerében tárolt használati adatok átadására.
A szigorítás előkészítése már jó ideje tart, de a tervezet összeállítását felgyorsították a második legnagyobb forgalmú brit repülőtér, Gatwick térségében közvetlenül karácsony előtt észlelt drónberepülések, amelyek miatt másfél napig zárva kellett tartani a Londontól délre fekvő légikikötőt.
A zárlat előzményeként rövid idő alatt több tucatnyi – kormányzati becslések alapján 60-nál több – drónberepülést észleltek a repülőtér légterében, és emiatt több mint ezer járatot kellett törölni vagy átirányítani, ezek összesen 140 ezer utast érintettek.
Chris Grayling közlekedési miniszter a szigorítási terveket ismertetve hétfő este az alsóházban „szándékos, kiszámított, felelőtlen és törvénysértő” cselekedetnek nevezte Gatwick forgalmának veszélyeztetését.
A tárcavezető szerint „okos, innovatív” új technológia alkalmazásával vált lehetővé Gatwick forgalmának újraindítása, de a miniszter nem fedte fel ennek mibenlétét. Brit médiaértesülések szerint az izraeli fejlesztésű Drone Dome – drónkupola – rendszer védi a repteret, és ennek telepítése után indulhatott újra a forgalom.
Ez a rendszer alkalmas a drónok radaros felderítésére, a repülő eszköz és működtetője közötti rádiókapcsolat megszakítására, és a tiltott légtérben észlelt szerkezet irányított leszállítására biztonságos helyen.
Amint arról korábban beszámoltunk, drónvédelmi rendszert telepítenek Gatwick mellett a legnagyobb forgalmú brit repülőtér, Heathrow környékére is.