Az Európai Unió versenyjogi ellenőrző szerveként az Európai Bizottság áldását adta a LOT mentőcsomagjára, a testület szerint nem torzítja a piaci versenyt az állami cég kormányzati megsegítése.

Az Európai Bizottság honlapján publikált közlemény szerint a 650 millió euró (2,9 milliárd zloty) értékű lengyel állami mentőcsomag – a korábbi hírekkel megegyezően – két részre oszlik, 400 millió euró hitel, 250 millió pedig tőkeinjekció formájában áll a nemzeti légitársaság rendelkezésére.

A LOT második, SP-LSB lajstromú Boeing 787-9-ese Varsóban. (Fotó: LOT Polish Airlines)

A hitelt még jövő év június 30-a előtt megkapja a cég, annak értéke nem haladja meg a LOT 2019-es árbevételének 25 százalékát, és kizárólag a szükséges befektetési és működőtőke-igényt elégíti ki, hatéves lejárattal.

A feltőkésítéssel kapcsolatban a bizottság azt állapította meg, hogy kizárólag a túléléshez szükséges összeget tartalmazza, és nem célja a társaság tőkehelyzetének visszaállítása.

A kérelemmel együtt Lengyelország egy új üzleti tervet is benyújtott, amelyet a LOT készített el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ennek lényege, hogy a légitársaság lehetőség szerint egy éven belül visszafizeti a hitelt, ezen időszak alatt a LOT és vállalatai nem fizethetnek osztalékot, a vezetők bérét is vissza kell vágni, bónuszt nem vehetnek fel, a légitársaság pedig nem vásárolhat fel más céget, de új üzletrészt sem szerezhet.

Arról egyelőre nem tudni, hogy a LOT üzemmenetét, és ezen belül a budapesti bázist hogyan érinti az új üzleti terv.

A LOT-nak emellett folyamatosan tájékoztatnia kell a közvéleményt a hitelkeret felhasználásáról és arról, hogy miként támogatja ez az összeg a környezetbarát üzemelést és a digitális átalakulást.

Az unió döntéséről a LOT lapunkhoz eljuttatott közleményében is beszámolt.

Szeptember végén lapunk is beszámolt arról, hogy a LOT állami támogatást kaphat, bár akkor még átszámolva ennél több, 4,4 milliárd zloty értékű mentőcsomagról volt szó.

Korábbi becslések szerint 2020 végén a LOT készpénzállománya csaknem 250 millió zloty hiányt fog mutatni, így elengedhetetlen a kormányzati beavatkozás.