Újgenerációs tengeri járőrt és tengeralattjáróvadászt szeretne kifejlesztetni az orosz védelmi minisztérium a polgári hasznosításban sikertelennek bizonyult Il-114-esből, hogy kiválthassa a szovjet érából megmaradt típusokat.

Az orosz haditengerészet egyik legöregebb típusa, az Il-38D (Forrás: Wikimedia Commons)

Átfogó modernizációt szeretne végrehajtani Oroszország a tengerek ellenőrzésére, és az ellenséges tengeralattjárók megsemmisítésére alkalmas repülőgép flottájában, mert a jelenleg használt típusok már igencsak elavultak.

Az orosz védelmi minisztérium ezért pályázati felhívást tett közzé, amelyben meglévő modelleken alapuló tengeri járőrgépek kifejlesztését kérik a vállalatoktól. A kész típus sorozatgyártását 2021 és 2030 között kell végezze a nyertes cég a mostani kiírás szerint.

A nagyobb Tu-142-esek leváltását viszont nem minden körülmények között szeretné most véghez vinni haditengerészet, mert nincs olyan nagy hatótávolságú típus, amely alkalmas lenne erre.

Ezért komolyan számolnak a teljes körű modernizáció lehetőségével, amellyel jelentősen kitolható a gépek élettartama, javulna a hadrafoghatóság, és a képességek bővülése révén a felderítések hatékonysága is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az egykor a Tu-142, és az alapul szolgáló Tu-95 minden alváltozatát gyártó tervezőirodánál és repülőgépgyártónál, az üzemeltetésben máig aktív szereppel bíró Tupoljevnél azonban a jelenlegi információk szerint nem zajlanak ilyen irányú munkálatok.

Illusztráció, Il-114-100 a moszkvai MAKS kiállításon 2007-ben (forrás: Wikipedia)

Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) alatt működő vállalat erőforrásait inkább a Tu-160 stratégiai bombázók modernizálásának és újbóli sorozatgyártásának projektje köti le, a tesztprogram befejezésével a rendszerben álló gépek modernizálása és újak gyártása éppen elég nagy falat számukra.

Mindezekkel szemben az Iljusin Il-38-asok leváltását már inkább forszírozzák, a vállalatnál már megkezdődtek az ilyen irányú előkészítő munkálatok, a teljesen új repülőgép kifejlesztése mellett az Il-114 átalakítása is szóba került – számolt be a Scramble Magazin.

A civil vevők körében sikertelennek bizonyult regionális, turbó-légcsavaros repülőgépet a gyártó Novella P-38 multifunkciós komplexummal szerelné fel.

Az összetett berendezés képes vízalatti objektumok, például tengeralattjárók felszíni vagy akár légi célok detektálására is akár 320 kilométeres távolságból hőkamerái, magnetométerei és optikai szenzorai segítségével. Működtetéséhez maximum két operátorra van szükség, így egy átlagos feladathoz 3-5 főből állhat majd össze egy teljes személyzet.