Csaknem 200 légikikötő csődbe juthat Európában a következő hónapokban, 277 ezer álláshely kerülhet veszélybe, és 12,4 milliárd euró eshet ki az európai GDP-ből, ha az utasforgalom az év végéig nem kezd visszatérni – figyelmeztet a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának európai szerve, az ACI Europe.
A járvány miatti krízis nyolcadik hónapjában a repülőterek hatalmas mennyiségű készpénzt költenek el a nyitva tartásra, ám a bevételeik meg sem közelítik a kiadások szintjét – többek közt ez derül ki abból a friss előrejelzésből, amelyet a Repülőterek Nemzetközi Tanácsának európai szerve (ACI Europe) készített, és drámai képet fest kontinensünk légiközlekedési iparágának kilátásairól.
Az európai repülőterek napról napra közelebb kerülnek a szakadék széléhez, mert a kormányok ragaszkodnak a karanténintézkedésekhez, ahelyett, hogy vírustesztek alkalmazásával újraindítanák az légiforgalmat – jelentette ki Olivier Jankovec, az ACI Europe igazgatója.
Az ACI Europe kalkulációi szerint a következő hónapokban 193 európai repülőtér válhat fizetésképtelenné a járvány miatt bevezetett korlátozások és a kereslet jelentős visszaesése miatt, ha az utasforgalom nem kezd visszatérni az év végéig.
Ezek a repülőterek 277 ezer munkahely fenntartásában működnek közre, és 12,4 milliárd euróval járulnak hozzá az európai GDP-hez.
A fizetésképtelenné válás veszélye főként a regionális repülőterek esetében áll fenn, amelyeknek fontos szerepe van a helyi közösségek kiszolgálásában, kiesésükkel az európai közlekedési rendszer jelentős része szűnne meg, hacsak a kormányok nem nyújtanak segítséget.
Eddig ilyen csak néhány esetben történt. Az esetleges csődök hatása egyértelmű a helyi foglalkoztatásra és gazdaságra nézve, ezért a kormányok által nyújtott pénzügyi segítség kritikus fontossággal bír – figyelmeztet a szervezet közlése.
Az ACI Europe adatai szerint az európai repülőterek utasforgalma szeptemberben 73 százalékkal, 172,5 millióval csökkent a tavalyi szinthez képest. Idén eddig 1,29 milliárddal kevesebb utast kezeltek az európai repülőterek az előző évhez viszonyítva.
Októberben a trend tovább romlott, a hónap közepéig 75 százalékos utasszám-visszaesést jelentettek az egy évvel korábbihoz képest.
A téli menetrendi időszakban a korábban vártnál sokkal alacsonyabb lehet az utasok száma a szigorú utazási korlátozások miatt, sok légitársaság jelentősen csökkentette kapacitásait az év hátra lévő hónapjaira és 2021 elejére is.
A nagyobb európai repülőterek és a gyűjtő-elosztó központok sem immunisak a pénzügyi kockázatok ellen, ezért költségcsökkentési programok, a pénzpiacokról történő forrásbevonás és pénzügyi vészforgatókönyvek életbe léptetése jellemzi ezt a szegmenst is.
A legnagyobb húsz európai repülőtér adóssága 16 milliárd euróval emelkedett meg hirtelen, amely egy normális év bevételeinek 60 százalékát is eléri.
Az iparág jövőjét az is veszélyezteti, hogy a repülőtereknek több ezer magasan képzett dolgozótól kellett megválnia.