Az Airbus átvette a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt, nagy hatótávú A321XLR típusbizonyítványát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA), az első példány így a nyár végén forgalomba állhat a spanyol Iberia flottájában.

A hatósági tanúsítványt július 19-én, pénteken adta át Florian Guillermet, az EASA ügyvezető igazgatója Isabelle Bloy, az A321XLR főmérnöke részére.

A Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt változat tanúsítása a tervek szerint még az idei évben megtörténik, ebből rendelt 47 példányt a Wizz Air is.

Az A321XLR a gyártó közlése szerint a megnövelt hatótávolságának köszönhetően számos új közvetlen útvonal megnyitását teszi lehetővé, a korábbi típusoknál és a szélestörzsűeknél jelentősen alacsonyabb költségek mellett.

Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, ezt egy kiterjedt tesztprogram követte, amelyben három repülőgép vett részt. Az Airbus ügyfelei eddig több mint 500 példányt rendeltek a típusból.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A320neo család akár 8700 kilométeres hatótávolságra is képes változata számos ponton eltér a típus többi tagjától.

Forrás: Airbus

Az Airbus eredetileg 101 tonnás maximális felszállótömeget adott meg az A321XLR-hez, az EASA egyelőre a 97 tonnás (az A321LR-rel megegyező) maximális felszállótömegű változatra adta ki a típusbizonyítványt, a többi változat tanúsítása még folyamatban van – hívta fel a figyelmet a Flightglobal. Ez a változat tehát még nem tartalmazza az opcionálisan, a szárny előtti raktérbe beszerelhető kiegészítő üzemanyagtartályt.

A típusvariáns futóművei nagyobb teherbírásúak, fékei erősebbek, módosították a fékszárnyakat, nagyobb kapacitású víz- és szennyvízkezelő rendszert szereltek be. A legkomplexebb változtatás azonban a megnövelt hatótávot biztosító, 12 900 literes kapacitású hátsó-középső üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) a gép szerkezetébe és a gyártási folyamatba történő integrálása, valamint  tűzvédelmének biztosítása volt.

A tank teljes mértékben kitölti a szárny mögötti törzsszekció egy részét, az utastér padlójától a törzsszerkezet külsejéig. Emiatt a hatóságok extra védelmet írtak elő, hogy egy hasra szállás vagy túlfutásos baleset esetén biztosítva legyen a tartály védelme az üzemanyag kigyulladásának, berobbanásának megelőzése érdekében, és hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére.

Az Airbus a problémát a szárnytő körüli és a szárnyak közötti, az alapváltozaton is meglévő, eredetileg a repülőgép aerodinamikai tulajdonságainak javítására szolgáló hasi burkolat megnövelésével és megerősítésével oldotta meg. Az előírás szerint ezt az elemet sérülés esetén nem lehet majd javítani, hanem – eltérően a típuscsalád többi változatától – kompletten cserélni kell.

A megnövelt és megerősített burkolat, amely védi az extra üzemanyagtartályt. (Forrás: Airbus)

Amint korábban megírtuk, az IAG-csoporthoz tartozó spanyol nemzeti légitársaság, az Iberia lesz az A321XLR első üzemeltetője a világon, az első példány még idén megérkezik a flottájába. A típussal tervezett első úti célok között Washington D.C. és Boston szerepelnek.

Az Iberia 182 üléses, kétosztályos fedélzeti berendezéssel szereli fel A321XLR gépeit. Az üzleti osztályon 14 utas foglalhat majd helyet privát szférát nyújtó, 1-1 elrendezésű, vízszintesre dönthető üléseken. A turista osztályon 168 darab dönthető támlájú, bőrborítású fejtámasszal felszerelt Recaro CL3810 típusú ülés lesz, amelyet a hosszútávú repülőgépeken használt ülésekből fejlesztettek ki.

Forrás: Airbus

A Wizz Air várhatóan 2025-ben állítja forgalomba a típusváltozatot, amelyről eddig hivatalosan azt nyilatkozta, hogy a meglévő hálózata legtávolabbi pontjait kötné össze, de több információ is arra utal, hogy a légitársaság Indiába indítana járatokat vele. Az A321XLR-ről itt írtunk bővebben.