Az Airbus átvette a CFM LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt, nagy hatótávú A321XLR típusbizonyítványát az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA), az első példány így a nyár végén forgalomba állhat a spanyol Iberia flottájában.
A hatósági tanúsítványt július 19-én, pénteken adta át Florian Guillermet, az EASA ügyvezető igazgatója Isabelle Bloy, az A321XLR főmérnöke részére.
A Pratt & Whitney hajtóművekkel felszerelt változat tanúsítása a tervek szerint még az idei évben megtörténik, ebből rendelt 47 példányt a Wizz Air is.
Az A321XLR a gyártó közlése szerint a megnövelt hatótávolságának köszönhetően számos új közvetlen útvonal megnyitását teszi lehetővé, a korábbi típusoknál és a szélestörzsűeknél jelentősen alacsonyabb költségek mellett.
Az A321XLR 2022 júniusában teljesítette szűzrepülését, ezt egy kiterjedt tesztprogram követte, amelyben három repülőgép vett részt. Az Airbus ügyfelei eddig több mint 500 példányt rendeltek a típusból.
Az A320neo család akár 8700 kilométeres hatótávolságra is képes változata számos ponton eltér a típus többi tagjától.
Az Airbus eredetileg 101 tonnás maximális felszállótömeget adott meg az A321XLR-hez, az EASA egyelőre a 97 tonnás (az A321LR-rel megegyező) maximális felszállótömegű változatra adta ki a típusbizonyítványt, a többi változat tanúsítása még folyamatban van – hívta fel a figyelmet a Flightglobal. Ez a változat tehát még nem tartalmazza az opcionálisan, a szárny előtti raktérbe beszerelhető kiegészítő üzemanyagtartályt.
A típusvariáns futóművei nagyobb teherbírásúak, fékei erősebbek, módosították a fékszárnyakat, nagyobb kapacitású víz- és szennyvízkezelő rendszert szereltek be. A legkomplexebb változtatás azonban a megnövelt hatótávot biztosító, 12 900 literes kapacitású hátsó-középső üzemanyagtartály (RCT – Rear Centre Tank) a gép szerkezetébe és a gyártási folyamatba történő integrálása, valamint tűzvédelmének biztosítása volt.
A tank teljes mértékben kitölti a szárny mögötti törzsszekció egy részét, az utastér padlójától a törzsszerkezet külsejéig. Emiatt a hatóságok extra védelmet írtak elő, hogy egy hasra szállás vagy túlfutásos baleset esetén biztosítva legyen a tartály védelme az üzemanyag kigyulladásának, berobbanásának megelőzése érdekében, és hogy elegendő idő álljon rendelkezésre a fedélzet kiürítésére.
Az Airbus a problémát a szárnytő körüli és a szárnyak közötti, az alapváltozaton is meglévő, eredetileg a repülőgép aerodinamikai tulajdonságainak javítására szolgáló hasi burkolat megnövelésével és megerősítésével oldotta meg. Az előírás szerint ezt az elemet sérülés esetén nem lehet majd javítani, hanem – eltérően a típuscsalád többi változatától – kompletten cserélni kell.
Amint korábban megírtuk, az IAG-csoporthoz tartozó spanyol nemzeti légitársaság, az Iberia lesz az A321XLR első üzemeltetője a világon, az első példány még idén megérkezik a flottájába. A típussal tervezett első úti célok között Washington D.C. és Boston szerepelnek.
¡El estreno mundial de nuestro primer @Airbus A321XLR está más cerca! ✈️✨
Este fin de semana ha salido del hangar de pintura el primero de los 8 A321XLR que recibiremos. El primero se llamará „1927- 1939”, ¿puedes adivinar qué significa? 👀 pic.twitter.com/Yl5XwyRUYP
— Iberia (@Iberia) July 18, 2024
Az Iberia 182 üléses, kétosztályos fedélzeti berendezéssel szereli fel A321XLR gépeit. Az üzleti osztályon 14 utas foglalhat majd helyet privát szférát nyújtó, 1-1 elrendezésű, vízszintesre dönthető üléseken. A turista osztályon 168 darab dönthető támlájú, bőrborítású fejtámasszal felszerelt Recaro CL3810 típusú ülés lesz, amelyet a hosszútávú repülőgépeken használt ülésekből fejlesztettek ki.
A Wizz Air várhatóan 2025-ben állítja forgalomba a típusváltozatot, amelyről eddig hivatalosan azt nyilatkozta, hogy a meglévő hálózata legtávolabbi pontjait kötné össze, de több információ is arra utal, hogy a légitársaság Indiába indítana járatokat vele. Az A321XLR-ről itt írtunk bővebben.
Congrats #TeamAirbus – our #A321XLR has just received Type Certification from @EASA! 🙌
This is a key milestone in the XLR’s journey, set to enter into service later this summer. 👀
Let’s take a look at the Xtra Long Range single-aisle’s journey to get here. ✈️ https://t.co/YHigPAgApp pic.twitter.com/vRAb2as5ll— Airbus (@Airbus) July 19, 2024