Nyilvánosságra hozta az Embraer annak a megállapodásnak a végső formáját, amely a cég kereskedelmi utasszállító repülőgépeit a Boeing-gyárral közös vegyesvállalatban vinné tovább. A dokumentumban számos garanciális elem található a nyereség szétosztásától az irányítási jogokon át a részesedés továbbadásának tilalmáig.

Eljegyzési fotó (Forrás: Boeing)

December 5-ig kell befejezni a Boeing és az Embraer házasságának előkészítését az utóbbi által most nyilvánosságra hozott szándéknyilatkozat szerint.

A flightglobal.com portál azt írja, hogy a nyáron aláírt dokumentumot azért adta ki most hivatalosan is a brazil gyártó, mert a szakszervezetek kiszivárogtatták a sajtónak.

A megállapodás értelmében a szükséges hatósági és egyéb állami jóváhagyásokat követően 2019 végére fejeződne be a tranzakció.

Az már korábban ismertté vált, hogy a létrejövő vegyesvállalat csak a brazil gyártó kereskedelmi utasszállító repülőgépeire vonatkozna, tehát az ERJ-típuscsaládra, az E-Jetekre és ezek új generációs E2 változataira, mert a brazilok nem szerették volna átadni a hadiipari részleget.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Emellett az sem újdonság, hogy a Boeing 80 százalékban, az Embraer 20 százalékban részesedne az új vegyesvállalatban, amelynek irányítását bár előbbi határozná meg, a székhely, a működés továbbra is Brazíliában maradna.

Azonban most kiderült néhány pénzügyi részlet a tervezett vegyesvállalati működésről.

A megállapodás szerint a tulajdonosok 10 évig nem adhatnák el a részesedésüket harmadik félnek, emellett az első öt évben az Embraer bizonyos összegű juttatást kapna, ezt követően pedig a tulajdonosok megosztoznak a nyereség felén.

A „Profit Hunter”, azaz az Embraer E2 típuscsalád átkerülne a Boeing többségi tulajdonába (Forrás: Embraer)

Az Embraer pénzügyi érdekeit és stabilitását pedig további garanciális elemek biztosítanák. Ezek között van például, hogy egy opciós jogot is létrehoznának, azaz a brazilok előre meghatározott értéken válhatnának meg a vegyesvállalati részesedésüktől, így védve annak értékét.

A szándéknyilatkozat is kitér arra a korábbi információra, hogy az Embraernél maradna az üzleti repülőgépek részlege és a hadiipari szegmens, valamint hogy a felek megvizsgálják a KC-390-es szállítógéphez létrehozandó másik vegyesvállalat tervét.

A Boeing-Embraer házasság, amely az Airbus és a Bombardier frigyéhez hasonlít (utóbbi C Series típuscsaládja most már Airbus A220 néven fut), a napokban tartott brazíliai elnökválasztásig bizonytalan volt a Financial Times nyári cikke szerint.

A baloldali jelöltek ugyanis ellenzik a nemzeti ipar egyik ékkövének tartott vállalat eladását, de miután a radikális jobboldali induló lett a befutó az első fordulóban, aki nem ellenzi a projektet, a piacok megnyugodni látszanak, a részvények emelkedtek az Investors Business Daily szerint. Ha tényleg Bolsonaro lesz az elnök, vélhetően áldását adja a vegyesvállalatra.