Már az év közepére véglegesítheti az Airbus és a Bombardier azt a megállapodását, mely szerint az európai repülőgépgyártó többségi részesedést szerez a Bombardier C Series programban és ezzel átveszi a program irányítását – írta a Bloomberg meg nem erősített piaci forrásokra hivatkozva.
A két gyártó korábban arra számított, hogy a trösztellenes hatóságok idén év végére hagyhatják jóvá az üzletet, azonban ez a vártnál hamarabb bekövetkezhet a hírügynökség információi szerint, mivel a hatósági folyamat problémák nélkül halad.
A hamarabb történő jóváhagyásnak köszönhetően az európai gyártó már az idén nyáron megrendezésre kerülő Farnborough Air Show-n megkezdheti a C Series marketingjét.
A hírügynökség értesülését sem az Airbus, sem a Bombardier nem kommentálta, hivatalosan egyelőre a korábban meghirdetett menetrend szerint folyik tovább az együttműködés.
Amint arról 2017. októberében beszámoltunk, vegyesvállalatban gyártja és értékesíti a C Seriest a kanadai Bombardier és az Airbus. A megállapodás szerint a közös, C Series Aircraft Limited Partnership (CSALP) nevű cég 50,01%-os részesedése az Airbus kezében lesz, a Bombardier 31, az Investissement Québec (IQ) pedig 19%-os részesedést birtokol.
Az új CSALP vegyesvállalat végzi a jövőben a C Series gyártását és értékesítését. A vállalat irányítása az Airbus kezében lesz, a héttagú igazgatóságba négy tagot az európai gyártó delegál, kettőt a Bombardier, egyet pedig Québec.
A C Series program beszerzési, marketing és értékesítési, valamint az ügyfél-támogatási feladatait az Airbus veszi át, valamint a jövőbeni fejlesztési költségeket is viseli majd. Cserébe az európai konszernnek nem kell most egy fillért sem fizetnie az ügyletért.
A megállapodástól azt várják, hogy az Airbus hátterével és globális elérésével a vadonatúj, modern, nagyon jó gazdasági mutatókkal rendelkező kis méretű utasszállító típuscsalád értéke és vonzereje komoly mértékben nőni fog a vásárlók, a beszállítók, a munkavállalók és a részvényesek szempontjából is.
A CSALP központja, az elsődleges C Series gyártósor és a hozzá kapcsolódó funkciók Québec-ben maradnak és bővülnek is, valamint az Airbus Egyesült Államokban, Alabamában működő összeszerelő üzeme is beszáll a C Series repülőgépek gyártásába.
Az Airbus álláspontja szerint a 100 és 150 közötti utaskapacitású C Series típuscsalád nagyon jól kiegészíti az Airbus keskenytörzsű termékvonalát. Az Airbus egyfolyosós típuscsaládja ugyanis a szegmens felső részére fókuszál, a 150-240 üléses repülőgépek piacára.
Az idei Farnborough Air Show legnagyobb durranásának az új, közepes méretű Boeing-típus (NMA vagy 797) programjának bejelentését várják az elemzők, melyről egyre több részlet kerül nyilvánosságra. Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy az amerikai gyártó kivár a program indításával és csak később teszi közzé a jövő évtized közepén forgalomba álló új típussal kapcsolatos részleteket.