Ki nem vizsgált elektronikai és gyártási problémák miatt a Boeing korábbi vezető menedzsere szerint túl korán adták meg a hatóságok az újbóli repülési engedélyt a 737 MAX-nek, Ed Pierson erről a saját honlapján megjelent anyagban írt.
A korábbi dolgozó a rentoni 737 MAX összeszerelő sorért volt felelős, a BBC szerint a Boeing elleni eljárás során a képviselőház közlekedési bizottsága előtt is tanúskodott. Akkor azt mondta, például 2018-ban a gyárban „kaotikus” helyzet uralkodott, a dolgozókat a menedzserek folyamatos nyomás alatt tartották, hogy minél gyorsabban elkészüljenek az egyes példányokkal.
Most amiatt fejezte ki aggodalmát, hogy ezeket a problémákat nem vették komolyan, és nem is vizsgálta a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a típus engedélyeinek újbóli kiadása során.
A jelentése hivatalos vizsgálatok alapján íródott, Ed Pierson azt állítja, mindkét katasztrófában érintett gép gyártási hibás volt, időközönként problémák adódtak a repülésirányító és az elektromos rendszereikkel, amelyek a baleset előtti napokban is jelentkeztek.
Bár a két katasztrófánál a meghibásodott állászögmérő szenzorok aktiválták a rosszul működő MCAS-rendszert, állítása szerint akár a gép rendkívül összetett huzalozási rendszerének gondjai is okozhatják az átesésvédelmi rendszer indokolatlan bekapcsolását.
Mindez álláspontja szerint egy pontra, a rentoni gyárban összeszereléskor elkövetett hibákra vezethető vissza, és ezeket a hatóságok nem vizsgálták.
Az egykori alkalmazott úgy fogalmaz: ha ezeket nem javítják ki, akkor újabb balesetek történhetnek nem csak a MAX-szel, hanem korábbi típusváltozatokkal is.
A hudsoni vízreszállást végrehajtó Chesley Sullenberger is túl korainak tartja a gép újbóli engedélyezését. Korábban a legendás kapitány azt mondta, nem végeztek elég mélyreható változtatásokat a MAX-en. Az új jelentést is nyugtalanítónak tartotta, és úgy vélte, át kell nézni a gyártást, mert Next Generation szériába tartozó gépek is érintettek lehetnek. „Túl sok a nagyon fontos, de meg nem válaszolt kérdés” – fogalmazott.
Az FAA a megjelent írásra reagálva közölte, megfelelő mélységű vizsgálatokat végeztek, és sem a Lion Air, sem az Ethiopian Airlines balesetvizsgálati anyaga nem említett gyártási hibát, mint a katasztrófához vezető okot.
A légialkalmassági engedély megszerzéséhez vezető vizsgáltok során egyébként találtak huzalozási problémákat, amelyek rövidzárlatot okozhattak, de ezeket a gyártóval kijavíttatják.
Az FAA tavaly novemberben engedélyezte a 737 MAX újbóli használatát, nem sokkal később a brazil, idén januárban pedig a kanadai hatóság is kiadta a direktívát, az európai uniós EASA-tól a napokban várható hasonló döntés.