Az egyenlőtlen versenyre hivatkozva az Egyesült Államok jelentősen szűkítené azt a gyakorlatot, hogy az uniós légitársaságok személyzettel együtt vesznek igénybe más cégektől repülőket. A március 30-tól érvénybe léptetni kívánt rendelkezés a Lufthansától az Aer Lingusig számos vállalatot érint.
A wet lease szerződéseket vette célba az USA, a közlekedési minisztérium rendelettervezetet adott ki arról, hogy jelentősen korlátozná Európa (az uniós országok és Svájc, Norvégia, Izland) légitársaságainak ilyen gyakorlatát – írja a Flightglobal.
Az Egyesült Államokban eddig nem volt korlátozva a gépbérlés, míg az Európai Unió szabályozása szerint harmadik országok cégei csak 14 hónapig nyújthattak ilyen szolgáltatást itteni vállalatoknak.
Erre az egyenlőtlen versenyfeltételre hivatkozik most az USA illetékes tárcája.
A wet lease alapú repülőgép-bérlés számos uniós légitársaságnál gyakorlat, így például az Aer Lingus és a Lufthansa-csoport, mint két jelentős transzatlanti szereplő is érintett lenne a korlátozásban.
Az ír légitársaság Boeing 757-eseket kölcsönöz, saját színeire festve, az ASL Airlines-tól, míg a német holding a CityLine, illetve a Sun Express révén működtet tengeren túli járatokat (előbbi nyaralójáratokat az anyacégtől kisorolt A340-esekkel, utóbbi pedig a Eurowings hosszú távú útvonalait működteti).
De hasonlóképp, az Austrian Airlines a már voltaképp csak papíron létező Tyrolean Airways számára nyújt szolgáltatást, a további érintettek között van még a portugál TAP, a Cargolux-csoport, valamint a Norwegian is. Utóbbi azt közölte, hogy a Boeing 787-esek hajtóműproblémái miatti kieséseken már túl vannak, így most januártól véget értek a wet lease szerződéseik.
Az USA közlekedési tárcája szerint ugyanolyan korlátozásokat vezetnének be, mint amilyenekkel az amerikai légitársaságok szembesülnek, ha európai cégeknek akarnak gépet és személyzetet kölcsönözni.
A rendelettervezet március 30-i hatállyal megszüntetné azokat a wet lease engedélyeket, amelyek alapján már több mint 14 hónapja nyújtanak ilyen szolgáltatást uniós cégeknél.
Az általános rendelkezés szerint minden wet lease megállapodás 14 hónapos időszakra lenne csak megköthető. Az USA közlekedési minisztériuma a közleménye szerint felidézte, hogy évek óta tárgyalnak az EU-val, hogy egyensúlyba hozzák ezt az ügyet, 2017-ben már megegyezés-tervezet is született, de máig nem kerültek rá az aláírások az európai országok kormányainak késlekedése miatt.