A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség szerint határozott kormányzati támogatás nélkül a légitársaságok jelentős része májusra csődbe fog menni, ami a gazdaság minden területén elbocsátási hullámot indít el.

Alexandre de Juniac, a szervezet elnök-vezérigazgatója újságíróknak tartott videókonferenciáján azt mondta, többféle intézkedést kértek a kormányoktól a világ minden táján. Elsősorban a repülőtéri és átrepülési díjak, valamint az adók csökkentését, illetve hitelek és ezek felvételéhez szükséges garanciák biztosítását szeretnék elérni.

Összességében szerinte a légiközlekedésnek 200 milliárd dollárra lenne szüksége.

Fotó: IATA

Euróban emellett a rendkívüli helyzetre való tekintettel kezdeményezték a kártérítéseket szabályozó 261-es irányelv lazítását, mert a különböző kormányzati döntések miatt kiszámíthatatlanná vált, hogy melyik járatot mikor kell törölni. “Ez az irányelv a mai helyzetben túl szigorú” – mutatott rá.

Az elnök-vezérigazgató arra figyelmeztetett, hogy a légitársaságok nagyban hozzájárulnak a gazdaság fejlődéséhez, a légicégek csődje a gazdaság többi részében is elbocsátási hullámot fog generálni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza felmérésük eredményét ismertette, amely szerint a légitársaságok 75 százalékának az év elején átlagosan két-három havi üzemelést lehetővé tevő szabad készpénzállománya volt, így valós az a félelem, hogy jelentős részük kormányzati segítség nélkül májusra csődbe mehet.

Fotó: AIRportal.hu

A cégeknek az ad némi könnyebbséget, hogy a hordónkénti olajár 20 USA-dollárral csökkent a koronavírus-járvány kezdete óta, ez összesítve 30 milliárd dollárral csökkentheti a kerozinköltséget. Ez azonban nem minden légitársaságnál jelentkezik azonnal, pláne nem Európában, ahol a cégek a kerozinszükségletük jelentős részét nagyobb megrendeléseket tartalmazó opciós szerződésekkel szerzik be.

Brian Pierce azt is elmondta, hogy hiába termeltek hatalmas nyereséget az elmúlt években a légitársaságok, ezt a helyzetet csak szabad készpénzállománnyal lehet túlélni. Az elmúlt tíz évben az iparág fejlődésének jelentős részét 30 légitársaság adta, a legtöbb viszont semmilyen javulást nem mutatott a likviditását tekintve.

Az Egyesült Államokban eközben az Airlines for America (A4A) társulás 50 milliárd dolláros segélycsomag kidolgozását kérte a kormánytól.

Az erről szóló tárgyalásokat már megkezdték, Donald Trump elnök azt mondta, teljes mértékben támogatják a légicégeket.