A Pratt & Whitney hajtóművek alkatrészeibe került szennyezett fémpor miatt 2026-ig egyidejűleg átlagosan 350 repülőgép áll majd hajtóművek nélkül világszerte, de az alkatrész-gyártás felpörgetésével és több javítóműhely megnyitásával jelentősen csökken a jelenleg gépenként várható 300 napos javítás.
A Pratt & Whitney hajtóművek alkatrészeibe került szennyezett fémpor miatti probléma az idén áprilisban érte el a csúcsát, amikor világszerte 625 repülőgépet kellett leállítaniuk az üzemeltetőknek.
Jelenleg még mindig 480-500 repülőgép hajtóműveinek ellenőrzése és szervizelése van folyamatban, és várhatóan 2026-ig világszerte egyidejűleg átlag 350 repülőgépet kénytelenek nélkülözni az üzemeltetők – írta az aero.de a Pratt & Whitney tulajdonosa, az RTX augusztus elején adott tájékoztatása alapján.
Az A320neo típuscsaládon használt Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművek több alkatrészébe, például a magasnyomású turbina és kompresszor több fokozatának tárcsáiba került a szennyezett fémporból, a nem megfelelő anyag repedéseket okozhat a nagy igénybevételnek kitett fémalkatrészeken. A probléma az Airbus A220-asok és az Embraer E2-esek, sőt az A320-család hagyományos V2500-as hajtóműveit is érinti.
A szennyezett anyagból egészen 2021 harmadik negyedévéig gyártottak alkatrészeket, amelyeket egészen 2023 végéig építettek be hajtóművekbe, így ezeket soron kívül ellenőrizni és javítani kell.
A Pratt & Whitney 2023 szeptemberében arról tájékoztatott, hogy 250-300 nap is eltelhet az érintett hajtóművek le- és visszaszerelése között, amelyből (nettó) 150 napig tartanak a műhelyekben elvégzett ellenőrzések és az érintett alkatrészek cseréje.
A javítások idejét jelentősen befolyásolja a rendelkezésre álló pótalkatrészek mennyisége, amelyet a tavalyi évhez képest 100 százalékkal növelt meg a gyártó MTU Aero Engines, ennek köszönhetően a műhelyekben eltöltött idő várhatóan jóval 100 nap alá szorítható jövőre.
A Pratt & Whitney és partnerei emellett bővítették a GTF-hajtóművek karbantartási hálózatát, 12 helyett már 18 helyen végzik a szervizelést világszerte, emellett három meglévő műhely is növelte kapacitását.
Az üggyel kapcsolatban a napokban a probléma által szintén jelentősen érintett Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József a Flightglobal beszámolója szerint azt mondta, hogy a hajtóműgyártó azonosított néhány gyors, úgynevezett quick-turn megoldást, amelynek köszönhetően az érintett hajtómű kiesése mintegy 50-60 napra csökken. A gyors ellenőrzésen átesett hajtóművek ugyanakkor viszonylag gyorsan elérik a következő karbantartást, amikor újra le kell szerelni a gépekről. Ez azt jelenti, hogy a végleges javításig nem igazán spórolható meg az idő, csak a repülőgépek kiesésének csúcsait lehet enyhíteni, későbbre tolni.