Teljesítette első felszállását az Airbus saját célra gyártott, különleges szállítógépe, a BelugaXL. A repülőgépgyártó négy éve, 2014 óta dolgozik a régebbi Belugáknál nagyobb kapacitású és modernebb szállítógép megtervezésén és gyártásán. A program jelentős mérföldköve és egyben eredménye a ma végrehajtott szűzrepülés.

Fotó: AIRportal.hu

Az A330F kereskedelmi áruszállító repülőgép alapjain készült Airbus BelugaXL 2018. július 19-én délelőtt 10 óra után nem sokkal szállt fel először az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi Toulouse-ban működő központjából.

A szűzrepülést öt fős személyzettel a fedélzetén hajtotta végre a repülőgép.

A BelugaXL szűzrepülését Christophe Cail kapitány, az Airbus vezető berepülőpilótája, Bernardo Saez-Benito Hernandez első tiszt, az Airbus berepülőpilótája hajtotta végre. A pilótafülkében Jean-Michel Pin berepülő fedélzeti mérnök segíti a pilóták munkáját. A repülőgép fedélzetén még két tesztmérnök, Philippe Foucalut és Laurent Lapierre dolgozik.

A szűzrepülés során összegyűjtött adatokat az Airbus telemetriai központjában elemzik a szakemberek. A tesztrepülések alatt mintegy 90 000 paramétert figyelnek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szűzrepülés során a repülőgép maximum 32 000 lábas magasságig emelkedik, nem a felszállást követően rögtön, hanem a repülés egy későbbi szakaszában visszahúzták a futóműveket. A repülés egy szakaszában leállították a repülőgép egyik hajtóművét, hogy teszteljék a repülőgép irányíthatóságát és teljesítményét egy hajtóművel is. A leszállást megelőzően egy megszakított megközelítést és egy alacsony áthúzást is végrehajtott a repülőgép.

A szűzrepülést követően az összegyűjtött adatok elemzése és a repülőgép részletes átvizsgálása következik, csak ezt követően kerül majd sor a második tesztrepülésre és a repülési tesztek folytatására – mondta el Patrick du Che, a repülési és integrációs tesztek vezetője.

A sorozatgyártott típusokkal szemben a BelugaXL-t nem tesztelik majd különleges éghajlati – nagyon hideg és forró – körülmények között, mert a repülőgép csak az Airbus európai telephelyei és beszállítóinak üzemei között teljesít szolgálatot.

Képgalériánk az eseményről

Az Airbus üzleti modelljének és filozófiájának működtetéséhez elengedhetetlen a Beluga-flotta nyújtotta szállítási kapacitás

Fotó: AIRportal.hu

A Beluga óriás-szállítógépek rendkívül fontos szerepet töltenek be az európai repülőgépgyártás logisztikai folyamataiban. A repülőgépek a különböző országokban található gyáregységekből szállítják a repülőgépek részegységeit – akár kész törzs elemeket, szárnyakat, vezérsíkokat – az Airbus toulouse-i és hamburgi végszerelő üzemeibe.

A BelugaXL kifejlesztésére az 1996 óta szolgálatot teljesítő, a korábbi generációjú A300-600ST repülőgépek kiöregedése és a gyártó egyre nagyobb szállítókapacitás igénye miatt van szükség.

Az új típus szükségességét jól szemlélteti, hogy a jelenlegi öt darabos Beluga flotta 2017-ben mintegy 8600 repült órát teljesített, a 2014-ben teljesített repült órák dupláját. A repülőgépek naponta ötször repülnek a hét hat napján.

Bertand George, a BelugaXL program vezetője elmondta, hogy a BelugaXL kifejlesztését és a repülőgép nagyságát a gyorsuló gyártás mellett az is indokolja, hogy a régebbi változat csak egy darab A350-es szárnyat volt képes szállítani és az csak 45 fokban megdöntve fért be a a raktérbe, míg az XL két szárnyat tud szállítani.

Hasonló a jól bevált elődhöz, de jóval nagyobb és modernebb is az XL

Az A330 Freighter alapokra épülő új generációs Belugák hasonló koncepciót követnek mint elődjeik, de a repülőgép hátsó része és a vezérsíkok a teljesen új fejlesztésű részek közé tartoznak. Az Airbus az új Beluga típust ugyanakkor igyekezett úgy megtervezni, hogy minél több széria alkatrészt tudjanak a különleges repülőgép gyártásnál felhasználni. A repülőgépet Rolls-Royce Trent 700 típusú hajtóművekkel szerelték fel.

Beluga XL infógrafika. (Forrás: Airbus)

A BelugaXL törzshossza 63,1 méter, mely 6,95 méterrel nagyobb az elődjénél. A rakteret alkotó kupola átmérője csaknem másfél méterrel nő, 8,8 méterre.

Az új generációs szállítógép szárnyfesztávja 60,3 méter, mely tizenöt és fél méterrel haladja meg az A300-600ST fesztávját, magassága pedig 1,6 méterrel 18,9 métere nő.

A BelugaXL maximális felszállótömege (MTOW) 227 tonna, mely 72 tonnával haladja meg a régi Belugáét.

A BelugaXL maximum 52 tonnás szállítmányt 4 000 kilométerre képes eljuttatni közbenső leszállás nélkül, míg az elődje csak 2 889 kilométert volt képes megtenni maximum 40 tonnás rakománnyal.

A BelugaXL névleges szállítási kapacitása 30%-kal haladja meg az előd típusét.

Az Airbus A330-as alapokra épülő szállítógép orr részét a rövidebb A330-200 változattól, míg a szárny mögötti részt a hosszabb A330-300 változattól örökölte a típus. A rövidebb orr rész és a hosszabb hátsó szekció alkalmazására a repülőgép megfelelő súlypontja miatt volt szükség.

Az orr rész lesüllyesztésére azért volt szükség, hogy egy teljesen lapos és vízszintes rakteret tudjanak kialakítani a repülőgépen. A BelugaXL pilótafülkéje ezen kívül teljesen megegyezik az A330-as típuséval.

A repülőgép vezérsíkjain a nagyobb törzs miatt kellett jelentős változtatásokat végrehajtani, hogy a repülőgép irányíthatósága akár erősebb oldalszél esetén is megfelelő legyen. A repülőgép szárnyai és futóművei teljes mértékben megegyeznek az A330F repülőgépével.

A repülőgép légkondícionáló rendszerében a sorozatgyártott A330F repülőgépekhez képest jelentős átalakításokat kellett eszközölni, mert a BelugaXL raktere nincs túlnyomás alatt és nem fűtik repülés közben, csak a pilótafülke és mögötte egy kisebb, pl. csereszemélyzet szállítására alkalmas utastér van túlnyomás alatt – árulta el Véronique Roca, a BelugaXL főmérnöke.

A XL-dimenziók szemléletes példákkal

Négy év alatt egy sorozatgyártott típus alapjain egy egyedi és különleges célra készült típus született

Az A300-600ST típusú szállítógépek leváltására tervezett BelugaXL repülőgép megtervezése és teljes megépítése – beleértve a módosított orr-részt, a hatalmas, kupolának nevezett rakteret és a módosított farokrészt, vezérsíkokat – összesen négy évet vett igénybe.

A programot 2014-ben indította el az Airbus, a repülőgép konfigurációját és terveit 2015 szeptemberében véglegesítették, majd az első szerkezeti elemek gyártása 2015 végén indult.

Az Airbus filozófiájához híven a BelugaXL gyártásában is több ország vett részt, francia, német, spanyol, brit és amerikai beszállítók és készítettek részegységeket – emelte ki prezentációjában Bertand George, a BelugaXL program vezetője.

Itt még jobban hasonlított az A330F-re a Beluga XL. (Forrás: Airbus)

A gyártó 2017 január elején kezdte meg az A330-as áruszállító repülőgép alapjain épülő BelugaXL fő szerkezeti elemeinek összeszerelését, valamint az A330F ‘alapgép’ szerkezetének átalakítását, hogy később rá tudják illeszteni a hatalmas rakteret alkotó kupolát, a különleges lesüllyesztett orr részt, valamint a szintén egyedi, vízszintes és függőleges vezérsíkokat.

A repülőgép hatalmas rakterét alkotó kupola két oldalsó és egy középső elemét 2017 áprilisában szállították Toulouse-ba az észak-kelet spanyolországi Berantevillaból, melyekre a repülőgép hátsó részének kialakításánál volt szükség. A különleges, túlméretes szállítmány közúton jutott el az Aernnova gyárából az Airbushoz, az út öt éjszakán át tartott.

A repülőgép pilótafülkéjét és az egyedi orr-részt a Stelia Aerospace franciaországi Méaulte-ben működő üzeme gyártotta az Airbus számára. A 8,2 tonnás, 12 méter hosszú és 4 méter széles elemet egy Airbus A300-600ST Beluga szállította Tolulouse-ba 2017. május végén. Az orr-részben 60 kilométernyi elektromos vezeték fut és 400 méternyi fém és kompozit csövet szereltek be, a gyártás mintegy 30 hónapot vett igénybe.

A BelugaXL óriási cargoajtaját tavaly december elején szerelték fel a repülőgépre. A 10 méter hosszú, 8 méter magas és 3,1 tonna tömegű alkatrész, az Európában valaha gyártott legnagyobb repülőgép-ajtó. Az óriási szerkezetet Stelia Aerospace Rochefortban működő üzeme készítette és a hidraulikus és elektromos rendszerekkel felszerelve, közúton szállították le Toulouse-ba.

Az első, még hajtóművek nélküli BelugaXL január elején gördült ki az Airbus toulouse-i gyártóhangárjából, a második A330-asból átalakításra kerülő egyedi szállítógép gyártását ezzel párhuzamosan megkezdte az Airbus.

A gyártó várakozásai szerint a BelugaXL második példányának összeszerelése mintegy két hónappal kevesebb időt vesz majd igénybe, mint az elsőé, köszönhetően a prototípus összeállításánál megszerzett tapasztalatoknak.

A BelugaXL prototípusa április elején készült el teljesen, a különleges szállítógép első példányára ekkor szerelték fel a Rolls-Royce Trent 700 hajtóműveket is. Ezt követően kezdődött meg a repülőgép intenzív földi tesztelése, majd megkapta az Airbus dolgozók által megszavazott egyedi festésmintát és július második hetében, a szűzrepülést megelőzően egy héttel végrehajtották az első gurulási és megszakított felszállás próbákat.

A forgalomba állítást 10 hónapos tesztelés előzi majd meg a tervek szerint, melynek során az Airbus mintegy 600 repült órát tervez teljesíteni a prototípussal.

2019-től forgalomban a BelugaXL, de 2025-ig az ST-k is maradnak

Az Airbus – egészen pontosan a Belugákat üzemeltető Airbus Transport International (ATI) leányvállalat – 2019-től kezdődően fokozatosan állítja forgalomba a BelugaXL gépeket.

A régebbi Belugák nem vonulnak automatikusan „nyugdíjba” az új XL-ek forgalomba állításával, az Airbus legalább 5 évig szimultán tervezi üzemeltetni a két típust. A Beluga flotta 2021-re nyolc darabosra nő (5 ST + 3 XL), a tervek szerint ezt követően kezdik fokozatosan kivonni a régebbi óriásgépeket. Az A300-600ST repülőgépek utolsó példányai a tervek szerint egészen 2025-ig lesznek forgalomban.

A nagyobb kapacitásra a keskenytörzsű, A320neo repülőgépcsalád gyártási sebességének havi 63, majd később 70 darabra történő megemelése, valamint az A350 XWB család gyártósorainak felpörgetése miatt rendkívül nagy szükség lesz.

Út a SuperGuppy-tól a BelugaXL-ig

Az Airbus remek videót állított össze az európai repülőgépgyár történetében fontos szerepet betöltő légi szállító flottáról, mely a kezdetektől egészen máig bemutatja az alkalmazott repülőgépeket és megoldásokat.