Először emelkedett a levegőbe a Boeing kompozit szélestörzsűjének legnagyobb befogadóképességű változata, a 787-10 Dreamliner 2017. március 31-én. A repülőgép prototípusa az amerikai gyártó Dél-Karolinában működő üzemegységéhez tartozó repülőtérről végezte el első felszállását.

A 787-10 Dreamliner a levegőben. (Fotó: Boeing) | © AIRportal.hu

A 787-10 Dreamliner a levegőben. (Fotó: Boeing)

A Rolls-Royce Trent 1000 TEN típusú hajtóművekkel felszerelt, N528ZC lajstromú prototípus március 31-én, helyi idő szerint délelőtt fél 10 után nem sokkal szállt fel és kis híján öt órát töltött a levegőben.

A szűzrepülést Tim Berg és Mike Bryan a Boeing berepülőpilótái hajtották végre.

A leghosszabb törzsű Dreamliner végső összeszerelését a Boeing kizárólag a dél-karolinai North Charlestonban végzi.

A 787-10-es műszakilag 95 százalékban megegyezik a rövidebb törzsű változatokkal, ez az üzemeltetés, karbantartás és a személyzet kiképzése szempontjából nagyon fontos a légitársaságok számára.

Hirdetés

A 10-es változat 68,28 méter hosszú, 5,5 méterrel hosszabb, mint a 9-es verzió. Tipikus, kétosztályos székezéssel 330 utast tud a fedélzetére venni, negyvennel többet, mint a 9-es.

A 787-10 elméleti, maximális utaskapacitása, sűrű székezéssel 440.

A repülőgép meghajtásról a megnövelt teljesítményű, 340 kiloNewton tolóerőt biztosító General Electric GEnx, vagy Rolls Royce Trent 1000 TEN hajtóművek gondoskodnak.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Boeing február 17-én mutatta be a 787-10 prototípusát, az eseményen részt vett Donald Trump az Egyesült Államok elnöke is.

Fotó: Boeing | © AIRportal.hu

Fotó: Boeing


Az első példányt 2018-ban adják át a típus indító légitársaságának, a Singapore Airlines-nak. Kilenc vásárlótól összesen 149 példányra érkezett megrendelés a Boeinghez a legnagyobb Dreamlinerből.

A Singapore Airlines mellett az Air Lease Corporation (ALC) lízingcég, az All Nippon Airways (ANA), a British Airways, az Etihad Airways, az EVA Air, GE Capital Aviation Services (GECAS) lízingcég, a KLM Royal Dutch Airlines és United Airlines tartoznak a legnagyobb 787-es változat vevői közé.

A gyártó szerint a gép hatékony üzemelésének köszönhetően a légitársaságok újranyithatnak olyan útvonalakat, amelyeket korábban a magas üzemelési költségek miatt zártak be. Számításaik szerint a konkurenciánál 10 százalékkal kevesebb kerozinnal is üzemeltethető a típus.

A Boeing adatai szerint a típuscsalád 2011-es üzembe állása óta a Dreamlinerek 140 millió embert szállítottak 530 útvonalon a világon, és a korábbi típusokhoz képest 13 milliárd font, 5,8 millió tonna kerozint takarítottak meg.

Fotó: Boeing | © AIRportal.hu

Fotó: Boeing

Hirdetés