Nem fizet kártérítést a Wizz Air a budapesti poggyászkiadóban a csomagjaikra reggelig várakozó utasainak, mivel nem tartja hibásnak magát, a Budapest Airport pedig folyamatosan nyomás alatt tartja a földi kiszolgáló partnereit.

Amint korábban megírtuk, a közlekedési hatóság vizsgálja a vasárnapról hétfőre virradóra a budapesti reptéren történt esetet, amikor a késéssel megérkező járatok, köztük a Wizz Air Tel-Aviv felől leszállt gépének utasai nem kapták meg reggelig a csomagjaikat, mert az éjszakás műszak hazament, és nem volt, aki kipakolja a gépeket.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője a lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, elnézést kér az érintett utasoktól.

A Budapest Airport a tájékoztatás szerint levonta a tanulságokat, a légitársasággal és az érintett földi kiszolgáló céggel együtt mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy hasonló helyzet a jövőben ne fordulhasson elő.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

Hozzáteszik: annak érdekében, hogy az utaskiszolgálásban is aktívan részt vevő földi kiszolgáló vállalatok megfeleljenek az elvárt minőségnek, nagyon fontos lépéseket tett és tesz a Budapest Airport.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Tavalyelőtt úgynevezett „szolgáltatási szint megállapodásokat” kötöttek, amelyben a cégek vállalták bizonyos minőségi követelmények betartását. Emellett a jelenlegi helyzetben napi szintű vezetői egyeztetések zajlanak, hogy a napról napra változó helyzetet közösen kezelni tudják.

A Budapest Airport mindent megtesz annak érdekében, hogy a kiszolgálás minősége folyamatosan elérje az elvárt szintet, az utasok érdekeinek védelme érdekében folyamatos nyomás alatt tartja az utaskiszolgálási folyamatokban is részt vevő partnereit – tették hozzá.

A közlemény mellett a reptérüzemeltető lapunknak megküldött külön közlésében azt írta, hogy a vasárnap éjszaka kialakult helyzet a Budapest Airport számára is teljes mértékben elfogadhatatlan. Saját belső vizsgálata során a vállalat megvizsgálta, hogy az eset kapcsán a Budapest Airport felelősségi körébe tartozó folyamatok megfelelően el voltak-e látva, illetve megfelelő volt-e a belső információáramlás és az utasok tájékoztatása. A belső vizsgálat eredményének értékelése jelenleg folyamatban van.

Bár a földi kiszolgáló vállalatokkal a légitársaságok állnak közvetlen szerződésben, felsővezető szinten egyeztet a földi kiszolgáló vállalatokkal, hogy folyamataikat a jelenleg kialakult különleges és kiemelkedően nehéz helyzethez igazítsák.

A Wizz „elszenvedője” az esetnek, ezért nem fizet kártérítést az utasoknak

A Wizz Air az esettel kapcsolatos kérdésünkre adott válaszában közölte, hogy a légitársaság utasai is érintettek voltak az incidensben.

„Információink szerint utasaink nem kaptak tájékoztatást a földi kiszolgálótól a csomagok kapcsán sem a helyszínen, sem később, de a csomagokat azóta kiszállították az érintetteknek. Az eset nem a Wizz Air mulasztása miatt történt, légitársaságunk ugyanúgy elszenvedője ennek, mint érintett utasaink, így a légitársaságnak nincs módjában kártérítést adnia a történtekért” – szögezi le a közlemény.

A fapados légitársaság úgy fogalmaz: tudomásuk szerint a földi kiszolgáló cég és a repülőtér már megkezdte az egyeztetéseket az éjszakai műszakokról, hogy a jövőben ne történjen ehhez hasonló, sajnálatos helyzet.

A történtekkel kapcsolatban még szerda reggel megkerestük az érintett földi kiszolgáló céget, de a brit Menzies budapesti állomásvezetője cikkünk megjelenéséig nem reagált az AIRportal.hu megkeresésére (Frissítés: Csütörtök esti levele szerint a cég későbbre ígért tájékoztatást, majd péntek este küldte el válaszát, amely friss cikkünkben olvasható). Egyebek mellett arról érdeklődtünk a földi kiszolgáló cégtől, hogy annak ellenére, hogy a járat késése órákkal előre látható volt, miért nem állt rendelkezésre rakodó személyzet. Szervezési probléma történt, vagy a berendelt munkaerő nem jelent meg, vagy a bentlévő munkaerő tagadta meg a munkát/túlórát?

Friss cikkünk a témában:

Menzies: A késések miatt éjszaka összecsúszó sok járat okozta a vasárnapi problémát

Begyűrűznek az európai problémák a budapesti reptérre is

A Budapest Airport az esettel kapcsolatban küldött közleményében számos általános dologra is kitér, és jó tanácsokkal látja el az utasokat az ilyen esetekre.

Mint írják, a nyári időszak, a Covid utáni légiforgalom dinamikus növekedése és ezzel együtt a korábban sosem tapasztalt, Európa-szerte megjelenő munkaerőhiány hatalmas kihívások elé állítja a repülőtereket az egész kontinensen. Hetek óta olvashatók hírek járattörlésekről, késéssel induló és érkező járatokról, a földi kiszolgálás akadozásáról.

 

Az utasforgalom tekintetében fontos hangsúlyozni, hogy egy repülőtéren soha nem az utasok összlétszáma, hanem a forgalmi csúcsok kezelése jelenthet kihívást, amikor rövid időn belül sok gép indul, illetve érkezik – írják. Budapesten ez jellemzően a kora reggeli, a déli, illetve az esti/késő esti órákat jelenti. A Budapest Airport minden szempontból – technológiai újításokkal, infrastruktúrával és humán erőforrással – is felkészült a nyári szezonra, hogy a gördülékeny utaskezelést és a minőségi szolgáltatást biztosítani tudja. Azonban nagyon fontos kiemelni, hogy a repülőtér utaskezelésében nem csupán az üzemeltető vállalat, hanem több más partner is részt vesz. Annak érdekében, hogy a repülőtéri folyamatok olajozottan működjenek, minden abban szereplő cégnek egyformán minőségi szolgáltatást kell nyújtania, hiszen a folyamatok egymástól függnek és egymással összefüggnek. Ha bármelyik folyamatban elakadás vagy lassulás tapasztalható, az akár az egész utaskiszolgálási folyamatot is befolyásolhatja.

A más európai repülőtereken tapasztalható súlyos munkaerőhiány, amely elsősorban a földi kiszolgáló vállalatokat érinti – akik többek között a check-int, a poggyászrakodást és a beszállítást is végzik –, komoly fennakadásokat okoz a járatok kiszolgálásában és ezáltal a forgalom menedzselésében. Ehhez társul a légitársaságoknál megjelenő további munkaerőhiány, és a légiközlekedési értéklánc egészét érintő sztrájkok. Tekintettel arra, hogy a nemzetközi helyzet már a budapesti repülőtér forgalmában és egyes utaskiszolgálási folyamatnál is érezteti hatását, a Budapest Airport az alábbi információkkal kíván segíteni utasainak.

 

Járattörlések és késések

Jelenleg a járattörlések a budapesti repülőtér működését csak kis mértékben befolyásolják. Általánosságban elmondható, hogy heti szinten 10-15 üzemelési okból történő járattörlés tapasztalható légitársaságoktól függetlenül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami összességében ez nagyon alacsony a járatok teljes számához viszonyítva. A járattörléseket két körülmény befolyásolja: az egy nap több útvonalon közlekedő repülőgépek esetében a nap végére halmozott késések miatt az adott repülőgép utolsó járata már nem indul el, mert addigra a fogadó repülőtér bezár. A másik indok pedig, hogy más repülőtereken nem tudják kiszolgálni az adott járatot munkaerőhiány miatt, így a gép nem érkezik meg Budapestre.

Az utasoknak érdemes folyamatosan figyelniük az adott légitársaság információit, ha esetleg járattörlésre kerül a sor, időben tudjanak átfoglalni másik járatra. Emellett a Budapest Airport honlapján is elérhető járatinformáció pontos adatokat nyújt a járatok várható érkezéséről és indulásáról, az esetleges késésekről vagy törlésekről.

Mivel az utasok a légitársaságokkal állnak szerződésben, ezért járattörlés és késés esetén a légitársaságokkal kell felvenniük a kapcsolatot.

 

Később érkező bőröndök

Az elmúlt napokban sajnos általános tapasztalat számos repülőtéren, hogy az európai kiszolgálás akadozása miatt az érkező járatok nem vagy csak részben hozzák el a rajtuk tartózkodó utasok feladott poggyászát. Ez a jelenség légitársaságoktól függetlenül előfordul, hiszen az oka ugyanúgy egyes repülőterek földi kiszolgáló személyzetének hiányára vezethető vissza. Optimális esetben az induló állomáson hagyott poggyászok még aznap, egy másik járattal megérkeznek, de az is előfordulhat, hogy csak 1-2 napos késéssel jutnak el Budapestre. Ez az eset kizárólag érkező járatoknál fordul elő, a budapesti repülőtéren minden járat minden csomagja felkerült és fel fog kerülni az adott repülőgépre.

A később érkező csomagszállításból adódó légitársasági kötelezettséget a 2027/97/EK rendelet szabályozza. Ebben az esetben az utasnak az adott légitársaság járatait kiszolgáló földi kiszolgáló elveszett poggyász szolgálatánál be kell regisztrálnia a csomagját, majd a csomag megérkezésekor a földi kiszolgáló vállalat beazonosítja a poggyász tulajdonosát és tartózkodási helyét, aztán a légitársaság szerződött futárszolgálata az utas által megadott címre a poggyászokat kiszállítja. Amennyiben az utas élni kíván vele, arra is van lehetőség, hogy maga jön ki a repülőtérre a csomagjáért, miután megkapta az információt, hogy az megérkezett. A 2027/97/EK rendelet itt érhető el.

A közlemény hozzáteszi, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren nyugalom van, az indulás előtti várakozási idő a check-in pultoknál a korábbi helyzetnek megfelelő. Az utasbiztonsági ellenőrzés során a várakozási idő továbbra is legfeljebb 10 perc, amely messze a legjobb más európai repülőterekkel összehasonlítva. A repülőtérre való kiérkezést rövid távú járatok esetén továbbra is 2 órával korábban javasolja az üzemeltető, a tengerentúli járatok esetén azonban érdemes korábban, akár 3 órával előbb megjelenni. Az önkiszolgáló poggyászfeladók segítségével a repülőtéri sorban állás elkerülhető, ha az adott járat esetében ez a szolgáltatás elérhető.