A LOT vezérigazgatója szerint nagyjából 2-3 millió eurós kárt okozott a két hetes sztrájk a légitársaságnak. Rafal Milczarski szerint ennek hátterében a cég fejlődése is áll, és szorgalmazta az új varsói repülőtér építésének felgyorsítását.

A lengyel nemzeti légitársaság első embere az IATA madridi konferenciáján felidézte, hogy a két hétig tartó sztrájk hatása “limitált” volt, az első járatot az akció negyedik napján törölték. Most két év áll a cég rendelkezésére, hogy tartós megoldást találjon a problémára.

A folyamatok hátterében Milczarski szerint az áll, hogy a LOT az elmúlt időszakban rendkívül sikeres volt, míg 2012-ben a csőd szélén voltak. Ezt a sikert a dolgozók is érzik, tuják, ezért elkezdtek többet követelni.

Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Az európai légiközlekedésben zajló sztrájkokkal kapcsolatban a LOT vezetője azt mondta, ezektől mindenki szenved, de mégsem kezelik a problémát jogi szinten. Bármelyik cégnél sztrájkolhatnak a szakszervezetek legyen szó földi kiszolgálóról, vagy légiforgalmi irányítóról, de a végén a légitársaságnak kell kártalanítania az utast. Valamit tenni kell, mert ezek a folyamatok már a légitársaságok versenyképességét rontják – tette hozzá.

Milczarski beszélt a varsói repülőtér jövőjéről is. Mint mondta, a Chopin-repülőtéren fennálló kapacitáshiányt jelentős részben a LOT fejlődése okozza, de a repülőtér sem alkalmas arra, hogy ekkora forgalmat kezeljen, hiszen nem gyűjtő-elosztó, hanem regionális repülőtérnek tervezték. Emiatt a LOT vezetője szorgalmazta a lengyel kormánynál, hogy gyorsítsák fel az új varsói repülőtér fejlesztését. Megjegyezte, hogy ezt a problémát már 2008-2009-ben kezelni kellett volna, de a kormányok nem tettek semmit, így 10 éves késedelembe kerültek.

Fotó: ifj, Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Korábban Alexandre de Juniac, az IATA vezetője a konferencián felvetette a légiutasok kártalanításáról szóló 261-es uniós irányelv módosítását. Ezzel kapcsolatban Milczarski azt mondta, az lenne a fair, ha késés, vagy törlés esetén az utas visszakapná a jegye árát. A jelenlegi rendszerben ugyanis az utas sokszor jóval nagyobb kártérítésre jogosult, mint amennyibe a jegye került.