Több évnyi csődhelyzet után október 15-én teljesítette utolsó járatát az Alitalia, de az olasz kormány által alapított új cég, az Italia Trasporto Aereo révén nem marad nemzeti légitársaság nélkül Olaszország.

Az Alitalia utolsó járata este 10 órakor szállt fel a szardíniai Cagliariból, és menetrend szerint 23.10-kor landol majd az Airbus A320-as a fiumicinói repülőtéren.

Az Alitalia brand azonban úgy tűnik, ezzel nem szűnik meg, olasz lapértesülések szerint a nevet az ITA egy külön megállapodás részeként pár hétig még használhatja.

Az Il Sole 24 Ore úgy tudja, ez egy átmeneti megállapodásnak köszönhető. A brand használatára kiírt pályázat első körében senki nem jelentkezett, még az utódcég sem, ezen 290 millió euróért kínálták a névhasználati jogot. A második körben a lap szerint 90 millió eurót ajánlott az ITA.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jövőbeni flotta összetétele egyelőre nem teljesen világos, az Alitalia egykori gépeiből vesznek át Airbus A320-asokat és A330-asokat, utóbbival novembertől már New Yorkba is repül majd az új társaság.

Emellett viszont repülőgépek rendelését is bejelentette már az ITA: az Airbustól közvetlenül 28 repülőgépet vásárol az új olasz nemzeti légitársaság, köztük 10 nagy hatótávú A330neót, 7 A220 és 11 A320neo típuscsaládba tartozót.

A Steven F. Udvar-Házy vezette Air Lease Corporation-től (ALC) további 31 lízingelt gép érkezik a flottába 2022 és 2025 között: 15 A220-as, 2 A320neo, 9 A321neo és 5 A330-900neo.

A Twitteren már fel is tűnt egy fotó az ITA flottájába tartozó egyik A320-asról, meglehetősen puritán festésmintával.

Az ITA az elődjéhez képest jóval kevesebb repülőgéppel, személyzettel és kisebb hálózattal indul el, több repülőtéri résidőt sem vett át, ezeket a hatóságok újra ki fogják osztani.

Az Alitalia sztorijával több felvonásban lapunk is részletesen foglalkozott. Az olasz légitársaságot 74 évvel ezelőtt alapították, és az elmúlt évtizedekben többször is csődbe ment, majd hol magánbefektetők, hol az állam, de mindig megmentette valamilyen módon, ám a cég összetétele, szerkezete jelentősen nem változott.

Legutóbb az Etihad Airways vásárolta be magát, majd az abu-dzabi nemzeti légitársaság milliárdos veszteségei után anyagilag kihátrált a cég mögül 2017-ben, ekkor jelentettek ismét csődöt, azóta az olasz állam finanszírozta a működést.

Ezzel kapcsolatban az Európai Bizottság mint versenyjogi szerv már döntést hozott, 900 millió eurót biztosan vissza kell fizetnie a felszámolás alá kerülő Alitaliának, és kérdés, hogy a további 400 millió eurós állami segítségről hogyan dönt majd a bizottság.