Az Európai Bizottság döntése értelmében elindulhat ugyan az új olasz nemzeti légitársaság, de a réginek vissza kell fizetnie 900 millió euró szabálytalanak minősülő kormányzati támogatást.

A versenyjogi ügyekért felelős Margrethe Vestager uniós biztos pénteki közlése emlékeztet arra: az olasz kormány két részletben biztosított hitelt a légitársaság számára 2017 óta, hogy ne menjen csődbe azután, hogy az emírségekbeli Etihad kihátrált mögüle.

Ezeket a forrásokat a bizottság szabálytalannak minősítette, mert az állam nem piaci alapon nyújtotta a kölcsönt, semmit nem várt el cserébe, és semmi esély nem volt arra, hogy az olasz cég bármikor, bármilyen formában vissza tudja fizetni.

Fotó: Alitalia

Most a kormánynak vissza kell követelnie ezt az összeget, ráadásul a 2019-es, újabb állami hitelfolyósítás ügyét még nem zárták le, így korántsem biztos, hogy azt a 400 millió eurót nem kell majd ugyanúgy visszafizetnie az Alitaliának. Mint ismert, az Európai Bizottság évek óta folytatja a vizsgálatokat a cég állami támogatásainak ügyében.

Az új légitársaság életre hívásával kapcsolatban viszont az uniós testület arról döntött, hogy megkezdheti működését, mert korábbi kérésüknek megfelelően nincs gazdasági kapcsolat az Italia Trasporto Aereo (ITA) és az Alitalia között, így az új cégen nem lehet a 900 millió eurós hitelt számon kérni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A grémium egyebek között azért is egyezett bele az új cég elindításába, mert az ITA az elődjéhez képest jóval kevesebb repülőgéppel, személyzettel és kisebb hálózattal indul el, több repülőtéri résidőtől is megszabadult, ezeket a hatóságok újra ki fogják osztani.

Emellett pozitívumként értékelték, hogy az új vállalat nem vesz át jelentősebb, nem a légijáratok üzemeltetéséhez szükséges vagyontárgyat,

az Alitalia márkát például nyílt eljárás során fogják értékesíteni, a régi hűségprogramra pedig az ITA nem tehet ajánlatot.

Az induláshoz az állam 1,3 milliárd eurót fog az új cégbe fektetni három év alatt, ezzel kapcsolatban a bizottság nem talált kivetnivalót, mivel az ITA a piacról is hasonló feltételekkel tudott volna pénzt szerezni, és az üzleti terv alapján úgy ítélte meg a bizottság, hogy az életképes vállalkozás lehet.

Az egyelőre kérdéses, hogy a 900 millió eurót hogyan és milyen formában fizeti vissza az Alitalia az államnak. A légitársaság október 14-én hivatalosan leállítja üzemelését, másnaptól már az ITA felelős az utasok szállításáért, az Alitalia egy ideje már jegyeket sem értékesít.