A légitársasági extraprofitra kiróni tervezett adó magasabb viteldíjakat jelentene, mert a légiközlekedés és turizmus két éve veszteséges – írta az AIRportal.hu megkeresésére a Wizz Air. Eközben kiderült néhány további részlet is az induló utasonként számolt teherről.

A Wizz Air állásfoglalása idézi Robert Carey-t, a cég elnökét, aki úgy fogalmazott: “az utasonként számított adó bevezetése magasabb viteldíjakat jelentene egy olyan szektorban, amely két éve veszteséges, ennek a vitatása a legalapvetőbb közgazdasági elemzésekkel is szembe megy”.

A Wizz a magyar kormány által kivetni tervezett, induló utasonkénti 10-15 eurós különadó kapcsán emlékeztet arra, hogy
a légiközlekedési ágazat jelentős veszteségeket szenvedett a koronavírus-világjárvány során, és bevétele, illetve nyeresége várhatóan még hosszú ideig nem éri el a pandémia előtti szintet.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

“A turisztikai szektor számára is súlyos csapás volt az elmúlt két év, és minden újabb gazdasági teher tovább lassítja a régóta várt fellendülését, nemcsak a Wizz Air, hanem a gazdaság egésze számára, hiszen ellehetetleníti azoknak az előnyöknek az érvényesülését, amelyeket az emberek és nemzetek légi összeköttetése teremt meg” – teszik hozzá.

Csütörtökön egy háttérbeszélgetésen Nagy Márton gazdaságfejlesztésért felelős miniszter részleteket is elárult az extraprofitra terhelendő adó légiközlekedést érintő részéről. A portfolio.hu cikke szerint ezt angolul departure fee-nek vagy checkin-feenek is lehet nevezni, és Nagy Márton közölte, Európában több országban is van ilyen, példának Németországot, Svédországot, Hollandiát, Franciaországot, Norvégiát említette.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ezen esetekben a légitársaságra terhelik ezt az adót – tette hozzá -, van, ahol az út hosszának függvénye, ezért “zöld adónak” is tartják néhány helyen.

Azonban a magyar kormány a földi kiszolgálókra terhelné, és ők szednék be a légitársaságoktól a miniszter tájékoztatása szerint.