Ha e hónap végéig nem sikerül megegyeznie a feleknek a lengyel légiforgalmi irányítók munkafeltételeiről, nem marad szakember a varsói körzetben, és ekkor minimálisra kellene csökkenteni a Chopin és Modlin repülőteret használó járatok számát.
A hónapok óta tartó folyamat előzménye, hogy a lengyel légiforgalmi irányító szolgálat (PANSA) és az állam nem tud megállapodni, a tervek szerint az irányítóknak a jelenleginél többet kellene dolgozniuk, kevesebb fizetésért.
A lengyel Fly for free korábbi cikke szerint az irányítók jelenlegi árfolyamon számolva havi bruttó 3,5 millió forintnak megfelelő zloty-t keresnek, ez 2,8 millióra csökkenne, emellett a munkaórák számát növelnék.
Az irányítókat képviselő szakszervezetek szerint a légiközlekedés biztonságát veszélyezteti az új munkarend, ezért a varsói körzet irányításáért felelős 208 dolgozóból 44 már felmondott, 136-nak pedig e hónap végén jár le a szerződése.
Ha addig nem sikerül megállapodást kötni, akkor mivel nincs, aki kiszolgálja, a forgalom nagyjából a harmadára eshet, és az is felmerült, hogy a Chopin repülőtér csak napi 8 órában lenne nyitva, 9-től 5-ig.
A Rynek Lotniczy szaklap szerint 32 úticél maradna meg a LOT hálózatában, ezek között szerepel a budapesti mellett a New York-i, szöuli, londoni járat is, de a belföldi hálózat két repülőteret leszámítva leállna, és a megmaradó összeköttetéseken is jelentős kapacitáscsökkentésre lehet számítani.
A tervek szerint a varsói körzetben május elején a tervezett 510 járatnak csak egyharmada indulhatna el.
A LOT-nál sokkal rosszabbul járna a Ryanair és a Wizz Air is, mindkét cég a közel 60 útvonalból alig kettőt tarthatna meg. A Wizz Air esetében ez Luton és Róma-Fiumicino lesz. A lépés miatt a Ryanair az európai hatóságokhoz fordult, mert álláspontja szerint az állam a saját légitársaságát hozza előnyösebb helyzetbe a többiek kárán.