A Budapest Airport leányvállalata, a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft. megszerezte a fenntartható repülőgép-üzemanyag kezeléséhez szükséges tanúsítást, így ez év elejétől eleget tesz kötelezettségének, hogy minimum 2 százalékos részarányban ki tudja szolgálni ezzel a légitársaságokat.

A Budapest Airport 2023-ban tesztelte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuel, SAF) kereskedelmi használatát a MOL-lal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló (RÜK) Kft.-vel együttműködve, azzal a céllal, hogy üzemanyag-ellátó rendszerét felkészítse a 2025-ben életbe lépő, SAF-használati EU-s kötelezettségre. Ugyanis ennek értelmében bizonyos forgalmat meghaladó repülőtereken az idei év elejétől minimum 2 százalék részarányú fenntartható légijármű-üzemanyagot kell biztosítani a légitársaságoknak.

A kötelezettség teljesítéséhez szigorú fenntarthatósági követelményeknek kell megfelelni, amit a Budapest Airport leányvállalata, a RÜK Kft. tavaly novemberben sikeresen teljesített, és ezzel együtt megszerezte a szükséges ISCC EU tanúsítványt.

A Budapest Airport erről szóló közleménye felidézi: a SAF gyártás alapanyaga többek között máshol nem hasznosítható növényi vagy állati zsiradék, amelyet speciális folyamatok során alakítanak át prémium minőségű megújuló termékké, így csökkentve az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A fenntartható módon előállított, új generációs üzemanyag tiszta formában az életciklusa során akár 80%-kal csökkentheti az emissziót a kerozin használatához képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Forrás: Budapest Airport

A légijárművekkel, a hajtóművekkel és az üzemanyagtöltő rendszerekkel való kompatibilitás biztosítása érdekében a SAF jelenleg legfeljebb 50%-ban keverhető be kerozinhoz. A fenntartható légijármű-üzemanyag a meglévő repülőtéri infrastruktúrával is kompatibilis, így használatához minimális beruházásokra van szükség.

„A fenntartható repülőgép-üzemanyagnak nagyságrendileg 80%-kal kevesebb a szén-dioxid kibocsátása a hagyományos kerozinhoz képest, így jelentős mértékben hozzájárulhat a légiközlekedési szektor dekarbonizációjához” – hangsúlyozta Francois Berisot, a Budapest Airport vezérigazgatója, aki azt is kiemelte: „A budapesti légikikötőben elérhetővé váló fenntartható repülőgép-üzemanyag rendkívül fontos mérföldkő, és a jövőben nagymértékben segítheti a Budapest Airport közvetett, a vállalati értéklánc tevékenységéből fakadó karbonkibocsátás csökkentését.”

A közvetett kibocsátás csökkentésén túlmenően és a VINCI Airport környezetvédelmi politikájával összhangban a Budapest Airport kiemelt célja, hogy legkésőbb 2030-ig több mint 90%-kal csökkentse a repülőtér közvetlen tevékenységéből származó szén-dioxid-kibocsátást, és elérje a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) Repülőtéri Karbon Akkreditáció 5. szintjét, amely tanúsítja, hogy a közvetlen kibocsátásai (Scope 1 és 2) tekintetében a légikikötő elérte és fenntartja a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást, a közvetett kibocsátási forrásokat (Scope 3) pedig megfelelően kezeli.

Az Európai Unió által kezdeményezett ReFuelEU Aviation intézkedés célja a 2030-ra kitűzött 55%-os kibocsátáscsökkentés elérése. Az intézkedés követelményeket támaszt a légiüzemanyag-szállítókkal szemben, hogy fokozatosan növeljék az uniós repülőtereken a hagyományos kerozinhoz kevert SAF-tartalom arányát.