Túl van az első gurulási próbákon az új orosz gyártású Irkut MC-21-300 (magyar átirat szerint MSz-21-300, angol átirat szerint MS-21-300) repülőgép prototípusa, közölte a gyártó május 15-én, hétfőn.

Fotó: Irkut Corporation | © AIRportal.hu

Fotó: Irkut Corporation

A gyártó rövid közleménye szerint az egyes számú prototípust (MC-21-300-0001) már a repülési tesztekhez készítik elő az Irkutsk Aviation Plant tesztelési divíziójának szakemberei.

A szűzfelszállásra történő felkészítés során ellenőrzik a repülőgép rendszereit, ellenőrzik és gyakorolják a repülőgép hajtóműveinek és segédhajtóművének indítását, valamint gurulási teszteket végeznek a gyárhoz tartozó repülőtéren.

A gyártó közleménye hozzáteszi, hogy a repülési tesztekre történő felkészülés a jóváhagyott menetrendnek megfelelően történik.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Amint arról korábban beszámoltunk, eredetileg idén áprilisra tűzték ki a gép szűzrepülését, melyről az orosz miniszterelnök-helyettes Dmitry Rogozin is magabiztosan nyilatkozott.

Április elején azonban arról kerültek nyilvánosságra információk, hogy

a statikus terhelési próbák során a repülőgép szárnybekötésénél már a vártnál kisebb terhelés mellett repedések keletkeztek,
ezért meg kell erősíteni a repülőgép középső szárnydoboz (center wing box) részét. A gyártó közlése szerint azonban ez nem hátráltatja a felkészülést az első felszállásra, mert csak kis mértékben kell áttervezni a repülőgép szárnybekötéseit.

Fotó: Irkut Corporation | © AIRportal.hu

Fotó: Irkut Corporation


A United Aircraft Corporationhoz (UAC) tartozó Irkut repülőgépgyártó tavaly júniusban nagyszabású ünnepség keretében mutatta be, az új orosz gyártmányú utasszállító típus első példányát, majd a gép elektromos rendszereit 2016. novemberében helyezték először üzembe és kezdték el a prototípus földi tesztelését.

Akkor a gyártó 2017. februárra, vagy március elejére datálta az első felszállást, decemberben pedig már a tavaszi időszakról szóltak a közreadott információk. A miniszterelnök-helyettes nyilatkozata szerint az orosz kormány napi szinten követi a tesztelési program eredményeit.

A vásárlók később az orosz gyártású Aviadvigatel PD-14-es hajtóművel is rendelhetik majd a típust, de az első MC-21-es repülőgépek amerikai gyártású, Pratt & Whitney PW1400G-JM lesznek felszerelve,
mely ugyanazon hajtómű típuscsaládba tartozik, mint az új generációs A320neo-, a kanadai Bombardier CSeries-, a kínai COMAC C919, vagy a brazil Embraer E2-család hajtóművei.

A Pratt & Whitney hajtóműves MC-21-300-as típus légialkalmassági engedélyeinek megszerzését 2018-ra prognosztizálja a gyártó, mely nem csak az orosz hatóságoktól, hanem az európai EASA-tól is meg kívánja szerezni ezt az engedélyt.

Az MC-21 repülőgép két változatban készül majd, a legfrissebb adatok szerint a -300-as székezéstől függően 163-211, míg a rövidebb törzsű -200-as variáns 132-165 utas szállítására lesz képes. Tipikus kétosztályos elrendezésben a típus maximális hatótávolsága 6 000 – 6 400 km lesz.

Az eredetileg a Tu-154-esek s Tu-204-esek leváltására tervezett MC-21-es típuscsalád direktben versenyez – legalábbis az orosz belső és ex-szovjet piacon – majd a világ két legnagyobb gyártójának keskenytörzsű típusaival, a Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo gépcsaládokkal..

A gyártó 980 darab MC-21 típusú repülőgépre prognosztizál keresletet 2035-ig, ebből a tavaly nyári adatok szerint 175-re sikerült kötelező érvényű megrendelést aláírni, valamint további 100 darabra rendelkeznek opciós vételi joggal a különböző vevők – döntően orosz légitársaságok és lízingcégek.

A repülőgép gyártójáról még azt érdemes tudni, hogy ebbe cégbe olvadt be a nagy múlttal rendelkező Yakovlev (magyar átiratban Jakovlev) repülőgépgyártó.

Magának az MC-21-nek az alapjait is a Jak-242 adja, ami viszont a kipróbált és a volt Szovjetunióban nagy számban eladott „keleti triholer”, a Jak-42 kéthajtóműves utódjaként szerepelt a tervezőasztalokon, de végül nem lett belőle semmi, és a rajzokat csak a kétezres évek közepén terítették ki újra.