Kétszáztízre emelkedik a Ryanair által megrendelt Boeing 737 MAX 8-200-asok példányszáma, az első gépek tavasszal érkezhetnek meg, de már tárgyalnak a 10-es verzió vételéről is – jelentette be Michael O’Leary vezérigazgató.
A csütörtökön, online megtartott sajtótájékoztatón a cégvezető elmondta: a már meglévő, 135 gépes kontingenst egészítik ki 75 darabra szóló újabb kötelező érvényű szerződéssel, így 210-re emelkedik a megrendelt gépek száma. A mostani ügylet piaci értéke 7 milliárd USA-dollár, a teljes állomány értéke pedig 22 milliárd.
Michael O’Leary szerint az első gépek tavasszal érkeznek meg, a nyári menetrendi időszakig várhatóan 25 Boeing 737 MAX 200-ast vesznek majd át.
Érdekesség, hogy a Boeing közleményében azt írta egy helyen, MAX megjelölés nélkül, hogy a Ryanair ismét a 737-8-as nagyobb kapacitású verzióját, a 737 8-200-ast választotta, a légitársaság közleménye pedig a 8200-as megjelölést használja, mint ahogy az egy korábbi lesifotón is szerepelt. David Calhoun a Boeing vezérigazgatója viszont kijelentette, hogy a gyártónak nem áll szándékában átnevezni a típust, marad a MAX jelölés.
Ezzel kapcsolatos kérdésre válaszolva O’Leary azt mondta, teljesen mindegy, hogyan hívják a gépet, az utasok „imádnak” majd repülni vele. Hozzátette ugyanakkor, hogy az első időszakban lehetővé teszik az átfoglalást az utasoknak, ha nem akarnak az új generációs változattal repülni.
A Ryanair vezetője kérdésre válaszolva jelezte: már tárgyalnak a Boeinggel a legnagyobb, 737 MAX 10-es vásárlásáról.
David Calhoun, a Boeing vezérigazgatója a sajtótájékoztatón azt emelte ki, hogy továbbra is nagyon büszkék a termékre, és ez a megrendelés is azt példázza, hogy a repülőgép jó, és biztonságos.
Kérdésre válaszolva elmondta: nem aggódik amiatt, hogy a nagyobb arányú kedvezmények miatt sérülnének a Boeing pénzügyi érdekei. „Hosszútávon játszunk” – fogalmazott.
Ehhez csatlakozva Michael O’Leary azt mondta, „kicsi, de megfelelő mértékű” árkedvezményt kaptak, már csak amiatt is, mert az átadások késése ügyében már megállapodtak egy kompenzációról.
A Boeing eddig 27 darab, a Ryanair által megrendelt gépet gyártott le, további 15 már készülőben van, így az átadást könnyen fel tudják pörgetni.
Az ír fapados még 2014-ben adta le az első megrendelését a Boeing 737 MAX 8-ason alapuló MAX 200-asra. Akkor százat rendelt, további százra opciós jogot szerzett. Ebből eddig 35-öt hívtak le, így a teljes rendelésállomány 135 gép volt.
Az első példányoknak 2019 elején kellett volna megérkeznie, de a típusváltozattal történt két légikatasztrófá után, a repülési tilalom miatt az átadás folyamatosan csúszott.
A 200-as verzió ugyanolyan méretű, mint az alapjául szolgáló MAX 8, de a nyolccal több (189 helyett 197) utasférőhely miatt a -900ER-ről, a MAX 9-ről és a leendő MAX 10-ről ismerős plusz vészkijárat-párt épít be a gyártó a szárnyak és a farokrész közé.
Az ír cég a Zodiac ülésgyártóval közösen kifejlesztett vékony támlájú, Zodiac Z110-es ülésekkel székezteti be gépeit. Az új üléstípusnál a sorok közötti távolság 29 és 31 hüvelyk (73,66 és 78,74 centiméter) között változik, a nyilatkozatok szerint a módosított háttámlának köszönhetően pont egy hüvelykkel (2,54 centiméterrel) több hely van a térdnek és az alsó lábszárnak az eddigihez képest a nagyobb sortávolságú üléseknél.
A Ryanair eddig csak Boeingeket vásárolt, a mai napig 530 repülőgépet vett át az ír fapados.
A Boeingnek jól jön most ez a jelentős, sajtóhírek szerint jelentős kedvezménnyel nyélbe ütött megrendelés, hiszen mostanra már meghaladta az 1000 példányt a lemondott 737 MAX-ok száma, és 16 milliárd dollár értékben több száz elkészült gép parkol a gyártó telephelyein, a repülési tilalom és a vásárlástól való elállások miatt.