A szükséges hatósági engedélyek hiánya miatt a kormány által a múlt év végén Katarból megvásárolt Airbus A330-200F egyelőre nem teljesíthet kereskedelmi járatokat, a szakembereket kiképezték, a Wizz Air dolgozik a dokumentumok beszerzésén – tudta meg az AIRportal.hu.

Tavaly ősszel 57,5 millió USA-dollárért, nagyjából 17 milliárd forintért, tehát új listaára negyedéért vásárolta meg a Qatar Airways flottából kivont Airbus A330-200F típusú gépét a kormány. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter decemberben azt mondta, amikor nincs állami szállítási feladat, akkor a repülőgép kapacitásait a piacon értékesítik. Emlékeztetett arra is, hogy az A330F-et azért vették, hogyha bármilyen – akár rendkívüli – helyzetben az államnak szüksége lesz légiáru-szállításra, akkor nem lesz a piac szereplőire utalva.

A kormány által kötött megállapodás értelmében a repülőgépet a Wizz Air üzemelteti.

Az internetes repülőgépkövető alkalmazások adatai szerint a HA-LHU lajstromú A330-200F-fel az október közepi hazautat és egy hamburgi technikai repülést leszámítva két járatot teljesítettek, Kínából érkezett Magyarországra védőfelszerelés, majd vakcina.

Ezt a csupán néhány járatot a gép nem kereskedelmi járatként és nem Wizz Air járatszámmal teljesítette, hanem vélhetően egyedi engedélyekkel repülte, a lajstromjelét használva azonosítóként és hívójelként.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A HA-LHU lajstromjelű Airbus A330-200F repülőgép. (Fotó: Olvasónk)

Az AIRportal.hu utánajárt, hogy a légiáru szállítási piacon tapasztalható nagy kereslet ellenére mi az oka a gép alacsony kihasználásának.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium megkeresésünkre azt írta, az A330-ast jelenlegi tervek szerint elsősorban egészségügyi védőeszközök és vakcinák szállítására használja majd a kormány, ezen járatok teljesítéséhez minden engedély adott.

A kereskedelmi járatok teljesítéséhez azonban a gépet üzemeltető Wizz Airnek újabb engedélyeket kell kérnie, mivel a magyar hátterű diszkont légitársaságnak sem az A330-as típusra, sem pedig áruszállító kereskedelmi járatokra nincs jogosultsága.

Ezt a folyamatot a Wizz Air folytatja le – közölte lapunkkal a szaktárca, amely hozzátette: a légitársaság az állami repülésekhez elegendő személyzetet már kiképezte, a kereskedelmi repüléshez azonban több szakember kell, az átképzésükről szintén a Wizz gondoskodik.

A légitársaság kérdésünkre röviden válaszolva azt írta, az engedélyek megszerzéséhez szükséges előkészületek már folynak.

Ehhez kapcsolódik, hogy a Wizz Air tavaly augusztus óta a magyar légügy helyett az uniós hatóság, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) légijármű-üzembentartói engedélyével (AOC) működik.

Ezért lapunk megkereste az EASA-t, hogy hogyan áll a Wizz Air AOC-jának kiterjesztése a szélestörzsű típusra és az áruszállító járatokra.

Az uniós szervezet arról tájékoztatott, hogy egyelőre még nem kaptak ezzel kapcsolatos kérelmet a légitársaságtól.

Arról azonban nincsenek információk, hogy a Wizz mikor adhatja be a kérelmet, és azt mennyi időn belül bírálhatja el az uniós testület. Így azt sem tudni, hogy a kormányzat által megbízott cég mikor kezdheti el piaci alapon értékesíteni az A330F jelentette szabad áruszállítási kapacitást.

Szükség biztosan van rá, az utasszállító járatok leállása miatt ugyanis rendkívül nagy kapacitáshiány alakult ki a piacon, így a meglévő gépeket jó árréssel tudják a légitársaságok és partnereik lekötni.

Az Airbus A330-200F típusról

 

Az A330-200F az Airbus A330-200-as szélestörzsű típusváltozat áruszállító variánsa, 65 tonnás hasznos terheléssel hatótávolsága több mint 7400 kilométer. A maximális, 68,6 tonnás rakománnyal 5900 kilométeres utak megtételére képes közbenső leszállás nélkül.

 

Hossza 58,82 méter, szárnyainak fesztávolsága 60,3 méter, a függőleges vezérsík legmagasabb pontja a földön állva 16,9 méter, a törzs külső átmérője 5,64, míg a fedélzet belső legnagyobb szélessége 5,26 méter.

 

A repülőgép maximum 469,2 köbméter térfogatú és 68,6 tonna tömegű árut vehet a fedélzetére, legnagyobb felszállótömege 233 tonna.