Nyilvánosságra hozta tavalyi pénzügyi eredményét az Airbus, sajtótájékoztatóján a gyártó vezérigazgatója elmondta: a termékskála megfelelő, az A330neónak is van jövője, és idén ugyanannyi példány átadására számítanak, mint 2020-ban.
Az európai repülőgépgyártó éves pénzügyi eredményeinek közlése után tartott online sajtótájékoztatón Guillaume Faury Airbus-vezér elmondta: a járvány kitörése után számukra elsődleges volt a munkavállalóik védelme, ezért átszervezték a gyártást, emellett csökkentették a kibocsátási rátát, és megkezdték a társaság átalakítását.
Az év végéig 3 százalékkal 131 ezerre csökkent a munkavállalók száma, de 15 ezer ember elbocsátása továbbra is napirenden van.
A vezérigazgató az Airbus portfóliójáról, főként az A320neo és a Boeing 737 MAX „párharcáról” szólva megjegyezte: az év második felében várható, hogy újra megrendelésekért fognak harcolni a Boeinggel, de további részleteket nem mondott.
Megjegyezte, hogy bár az A321-es iránt rendkívül nagy az érdeklődés, egyelőre nem tudni, hogy az A320-as család többi tagja iránt mikor lesz újra akkora a kereslet, hogy a járvány előtt bejelentett új toulouse-i végösszeszerelő sorra szükség legyen.
Világossá tette, hogy az A330neo nagyon fontos szerepet tölt be a kínálatban, ezért nem tervezik a típus gyártásának megszüntetését.
Azt is elmondta, hogy az A330neo összeszerelési ütemének felpörgetését készítették elő épp, amikor a járvány közbeszólt, ezért is ragadt meg havi 2 példánynál a gyártási ráta.
A szélestörzsű típusokkal kapcsolatban közölte továbbá: a járvány után az ezek iránti igény később, de sokkal gyorsabb ütemben kezdhet el visszaépülni a keskenytörzsűekhez képest.
Az Airbus idén arra számít, hogy legalább annyi gépet sikerül majd átadnia, mint 2020-ban, megállhat a pénz kiáramlása a cégtől, és 2 milliárd euró körül várható az üzemi eredmény.
Kérdésre válaszolva Guiallume Faury azt mondta, jelenleg kizárólag a pandémia alakítja a piacot, de az emberek alig várják, hogy utazhassanak. Korábbi előrejelzésekkel ellentétben az Airbus arra számít, hogy az üzleti célú utazás is eléri, majd meghaladja a 2019-es szintet.
A gyártó várakozásai szerint 2023 és 2025 között áll helyre a légiközlekedés, de a piac szerkezete nem fog megváltozni, a környezetvédelem viszont kiemelten fontossá válik.
Ehhez kapcsolódóan Guillaume Faury azt is elmondta, hosszútávon továbbra is a hidrogéntechnológiában bíznak, ezért már most megfelelő forrásokat biztosítanak a kutatásokra.
Az Airbus és a Boeing közti kereskedelmi vitával kapcsolatos kérdésre válaszolva Faury azt mondta, reméli, hogy sikerül „tűzszünetet” kötni az USA-val, amely azt jelentené, hogy felfüggesztik a büntetővámokat, és tárgyalóasztalhoz ülnek.
Az elmúlt évben a társaság – mint arról korábban beszámoltunk – 566 kereskedelmi repülőgépet adott át az egy évvel korábbi 863-mal szemben, emellett 268 gépre szerzett rendelést, 65 százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban.
Faury ezt azért nevezte jó teljesítménynek, mert éves szinten 66 százalékkal csökkent a légitársaságok által felkínált kapacitás az utazási korlátozások bevezetése miatt.
Összesen 18 ügyfél rendelt új repülőgépet, és 115 példányra szóló szerződéstől álltak el. A rendelésállomány 7184 példányból állt 2020 év végén, szemben az egy évvel korábbi 7482-vel. Ennek értéke 373 milliárd eurót tett ki, ez 100 milliárddal kevesebb, mint 2019-ben, mivel több gépet adtak át, mint amennyire rendelést kaptak, emellett az USA-dollár értéke is csökkent.
Az Airbus pénzügyi eredménye tükrözte a járvány miatt kialakult helyzetet. Dominik Asam pénzügyi vezető tájékoztatása szerint a társaság bevétele 29 százalékkal 49,9 milliárd euróra csökkent, az üzemi eredmény pedig az egyszeri tételekkel számolva 510 millió eurós veszteséget mutatott. Az adózott eredmény 1,1 milliárd euró veszteség volt.
Egy évvel korábban a társaság 1,3 milliárd eurós üzemi szintű nyereségről adott számot, de a korrupciós ügyek miatt fizetett 3,6 milliárd eurós bírság miatt az adózott eredmény akkor is 1,3 milliárd eurós adózott veszteséget okozott.