A Eurocontrol maastrichti központjában hétfőtől éles üzemben használják a repülőgépek fedélzetéről érkező, valós idejű útvonal-adatokat, ezzel csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást, valamint javítva a repülés biztonságát.

A Benelux államok és Észak-Németország magas légterének forgalmáért felelős központ (MUAC) mostantól valós időben is képes fogadni a repülőgépek fedélzeti rendszerei által számított adatokat a repülési profilról.

A süllyedés tervezett kezdete (lefele mutató, rózsaszín háromszög) és a számított repülési profil a légiforgalmi irányító képernyőjén (Forrás: Eurocontrol)

Az ADS-C technológián alapuló rendszerbe az arra alkalmas légijárművek (ATS B2 felszereltség) automatikusan bejelentkezhetnek, ha szerepelnek a Eurocontrol CPDLC és a MUAC ADS-C listáján.

A beérkezett adatok feldolgozás után megjelennek a légiforgalmi irányítók képernyőjén, így pontosabb helyzetkép alapján szervezhetik a forgalmat.

Az ADS-C technológia mind a légitársaságok, mind a légiforgalmi irányítás számára előnyös, hiszen mind a hatékonyság, mind a repülésbiztonsági szint növekedhet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A valós idejű adatok alapján a léginavigációs szolgáltatók pontosabban számíthatják ki a különböző szektorok várható terheltségét, ami hatékonyságnövelést és végső soron a kapacitás növekedését jelenti.

A rendszer képes az útvonalak automatikus ellenőrzésére, sőt összetett engedélyek kiadására is lehetőség nyílik, ezzel csökkentve az emberi hibák előfordulását. A túl korán megkezdett fordulók detektálásával pedig megelőzhetők például az aktív katonai légterekbe történő berepülések.

Az emelkedés várható befejezése (felfelé mutató, rózsaszín háromszög) a légiforgalmi irányító képernyőjén. Illetve pirossal keretezve a középtávú konfliktuskutató eszköz találata (Forrás: Eurocontrol)

Ráadásul az ADS-C értékek felhasználhatók középtávú konfliktuskutatásra, a precízebb adatokból pedig a nagy forgalmú repülőterek esetén az érkezési sorrend kialakítását segítő rendszer (XMAN) is profitálhat.

Az emelkedés számított befejezésének helye is megjeleníthető, így a légiforgalmi irányító hamarabb adhat ki az útvonal lerövidítésére engedélyt. Hasonlóképp, a süllyedés számított kezdetét ismerve könnyebb az optimális süllyedési profilon tartani a repülőgépeket.

A pontosabb útvonaladatok (például fontos pontok elérési ideje) alapján a légiforgalmi irányítók nem kerültetnek meg szükségtelenül olyan légtereket, amelyek a járat átrepülése után nem sokkal lesznek aktívak.

Az új technológia használatával csökkenthető a járatok üzemanyag-fogyasztása, illetve károsanyag-kibocsátása, segítve az európai repülés karbonsemlegességének elérését.