Az eddigieknél is több módosítást vár el a 737 MAX repülésirányító rendszerében az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeingtől. Bár ezek nélkül is újra kiadják majd a légialkalmassági engedélyt, a típuson 2021-ig műszaki változtatásokat is végre kell majd hajtani.
A Seattle Times arról számolt be, hogy az európai hatóság a szoftveres módosításokon kívül műszaki átalakítást is előír a fél év alatt két légikatasztrófában is érintett típuson.
Ezzel Kanada és az USA hatósága is egyetért, így a Boeing már most készülhet arra, hogy záros határidőn belül újabb módosításokat kell elvégeznie.
Ez pedig egyet jelent azzal, hogy a már most is több milliárd dollárba kerülő átalakítási program még több pénzébe fog kerülni a gyártónak.
Mint arról beszámoltunk, a Boeing másfél évnyi munka után június végén fejezte be a repülésirányító szoftver, és ezzel együtt a Lion Air és az Ethiopian Airlines katasztrófájához hozzájáruló átesésvédelem (MCAS) szoftveres módosítását. A hatósági berepülés első fázisa már meg is történt.
Jane Northcote, az EASA kommunikációs vezetője azt közölte a seattle-i lappal, hogy az egyebek mellett az MCAS működéséhez adatokat szolgáltató szenzorokat is át kell alakítani, amelyek önmagukban nem lennének biztonságkritikusak, de a rendszerbe kötve már problémásak.
Az EASA amiatt aggódik, hogy az állásszög-jeladó nem csak az MCAS rendszert látja el adatokkal, és ha a két érzékelőből származó adat eltérést mutat, akkor nem lehet majd tudni, hogy melyik a helyes.
Ennek ellenére az amerikai, kanadai és európai repülésbiztonsági hatóságok is forgalomba fogják engedni a MAX-ot a szoftveres változtatások jóváhagyása, valamint a képzési tananyag módosítása után. Ugyanakkor a Boeingnek záros határidőn belül műszaki módosítást kell végrehajtania a jeladókon.
A Seattle Times informátorai szerint legkésőbb a MAX 10-es verzió debütálásakor már minden gépen ki kellene cserélni a jeladókat, emiatt viszont tovább csúszhat a legnagyobb változat 2021 második felére tervezett forgalomba állása.