Nyilvánosan a klímacélok támogatásáról kommunikálnak az európai légitársaságok, de a háttérben például az Air France-KLM és az IAG holding is a légiközlekedésre vonatkozó lazább előírásokért lobbizik hírek szerint.

A Bloomberg arról ír, hogy az éghajlat-politikával kapcsolatos vállalati lobbitevékenységet kutató Influence Map nonprofit szervezet jelentése alapján a nagy európai légitársaságok és szakmai szövetségeseik aktív lobbizást folytatnak a globális felmelegedés és a kibocsátások megfékezésére irányuló uniós szabályozás ellen. Az EU „Fit for 55” csomagja 2030-ra 55%-os kibocsátáscsökkentési célt tűz ki a légiközlekedés számára, emellett több intézkedést javasol az ágazat szén-dioxid-mentesítésére.

A szervezet éves jelentésekre, állásfoglalásokra, valamint az információszabadságról szóló törvény alapján megszerzett dokumentumokra hivatkozva megállapította, hogy az Air France-KLM fellépett az egész EU-ra kiterjedő kerozinadó ellen, amelyet a Lufthansa és az IAG is ellenzett, míg az IAG azért lobbizott, hogy a fenntartható forrásból előállított repülőgép-üzemanyagok (SAF) meghatározott keverési arányban történő használatára vonatkozó kötelezettség csak az EU-n belüli járatokra vonatkozzon.

Fotó: AIRportal.hu

A jelentés kitért arra is, hogy az Egyesült Királyságban a légiutas-adó bevezetését számos hagyományos és fapados légitársaság ellenezte, bár utóbbiak nagyobb nyitottságot mutattak arra, hogy megfeleljenek az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerének és a SAF-követelménynek.

A jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy az Európai Unió Párizsi Megállapodásnak történő megfelelése veszélyben van, mert az utazási korlátozások feloldásával a légiforgalom gyorsan visszatér a járvány előtti szintre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jelentésre reagálva az IAG hangsúlyozta elkötelezettségét a klímavédelmi célkitűzések mellett, az Air France-KLM szóvivője nem értett egyet az abban szereplő megállapításokkal, a Lufthansa pedig egyelőre nem reagált a hírügynökség megkeresésre.